Families Terdiek door windmolen tegenover elkaar

• donderdag 8 maart 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Nieuwe Niedorp - De familie Bood uit Nieuwe Niedorp wil haar windmolen op Terdiek 16 vervangen en daar zijn de overburen - de familie Luiken - fel tegen gekant. Wil en Carolien Luiken zochten hulp bij de rechtbank.

Lydia Jasper 8-3-2018

De meervoudige kamer mag bepalen of de gemeente Hollands Kroon terecht of onterecht een omgevingsvergunning heeft verleend. Gisterochtend werd de familie Luiken bijgestaan door Henno Dasselaar van Stichting Windmolenklachten en voorzitter Fred Jansen van Nationaal Kritisch platform Windenergie. Robert Bergman van de gemeente Hollands Kroon en Rob Moerkerken van de RUD (Regionale Uiwoeringsdienst Noord-Holland Noord) zaten aan een andere tafel.

Belanghebbenden Hans en Marry Bood willen hun windturbine na zestien jaar vevangen. ,,Voor de omgeving verbetert de situatie", zegt Hans Bood. die toegeeft dat de  energieopbrengst van het nieuwe type E-48 hoger is dan die van de draaiende Bonus 600kW ". De nieuwe molen draait rustiger en zorgt voor minder geluid en slagschaduw."

Nee stelt de familie Luiken. De nieuwe turbine betekent een ernstige verslechtering van de woon- en leefsituatie. Ze ervaren reeds overlast van een opgeschaalde molen achter hun huis.

Vergunning voor windturbine terecht of niet?
    ______________________________________

Het is niet het enige waar de beide partijen het oneens over zijn. Zoals over de toegestane afmetingen van de molen en het geluid. Volgens Jansen zorgde E-48 voor meer geluid dan te lezen staat in een geluidsrapport uit april 2016. ,,Zelfs meer geluid dan de molen die er nu staat", zegt Jansen. "De geluidsnorm is verruimd in 2011." De huidige molen voldoet aan de oude strengere regels en de nieuwe zou met enige kunstgrepen aan die nieuwe marges voldoen." Moerkerken betwist dat.

Volgens rechtbankvoorzítter C. van Dijk kunnen beide partijen niet allebei gelijk hebben.

Over zes weken volgt uitspraak. Gisterochtend werd

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Geen enkel probleem, de overheid of anders Hollands Kroon rekken gewoon de regels wat op en ziedaar, de slachtoffers moeten verder gewoon hun vervelende kop houden zodat de windmoleneigenaar zijn miljoenen aan subsidie niet zal verliezen.