Coöperatie wil steun internet

• dinsdag 19 september 2017
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De combinatie Coöperatie Breedband Hollands Kroon/Kabeltex maakt gebruik van de mogelijkheid om bij de provincie Noord-Holland ondersteuning te krijgen voor de aanleg van snelle internetverbindingen in het buitengebied.

"Wij dienen komende maand een verzoek in om garantstelling voor een banklening van rond de zeven miljoen euro",zegt mede-directeur Alexander Op de Weegh van de coöperatie. De combinatie denkt in totaal 14,5 miljoen  euro nodig te hebben voor het project. Met een garantstelling kan voor de financiering een lager rentepercentage worden verkregen.

In Hollands Kroon hebben ongeveer 3100 huishoudens en bedrijven in buitengebieden momenteel geen of traag internet. Bij 1860 aansluitingen denken de coöperatie en het kabelbedrijf een glasvezelnetwerk te kunnen aanleggen. Tot dusverre zijn hiervoor 1400 aanmeldingen.

De gemeente houdt een openbare aanbesteding om een marktpartij te vinden die de aanleg van breedband te kunnen realiseren.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Als oud maatje van Nawijn krijgt Op de Weegh als presentje vanwege zijn vriendjespolitiek als raadslid t.o.v. het college uiteraard de garantstelling. Hij was een van de grote volgelingen van dit college en met name Nawijn en Meskers, beiden uit hetzelfde hout gesneden. Om enige verstrengeling uit het daglicht te halen koos Op de Weegh eieren voor zijn geld. Doel: financieel voordeel halen. En zie !

Ongeveer 1500 aanmeldingen/aansluitingen voor een luttel bedragje van zo'n €15.000.000 is €10.000 per aansluiting. Bovendien heeft de helft van de mensen zo'n achterhaald systeem niet nodig; zou men zich niet eens achter de oren gaan krabben of dit wel zin heeft? Of doet het 'zin' hebben er niet toe?