VVD-fractie akkoord met breedbandproject

• vrijdag 28 juli 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De VVD-fractie heeft ingestemd met het voorstel van B&W om te onderzoeken of er marktpartijen zijn die met de gemeente willen investeren in toekomstbestendig internet in het buitengebied. De planning is dat begin 2018 met de aanleg kan worden begonnen.

Het onderzoek loopt inmiddels. De gemeente is met meerdere geïnteresseerde partijen in gesprek, waaronder de coöperatie Breedband Hollands Kroon. Hierna volgt een formele aanbesteding. De partij die de laagste gemeentelijke bijdrage vraagt, wordt de samenwerkingspartner.

In het buitengebied is het ontbreken van snel internet een steeds groter probleem. Als een oplossing uitblijft is het voor gezinnen, mkb-bedrijven en ZZP’ers niet aantrekkelijk om hier te wonen of te werken.

Omdat het buitengebied niet dichtbebouwd is, is het voor marktpartijen niet interessant om hier snel internet aan te leggen. Ook de coöperatie Breedband Hollands Kroon krijgt het niet voor elkaar.

Daarom heeft het college van B&W zelf het initiatief genomen door de raad voor te stellen een investeringsbijdrage op te nemen in de begroting. Hoe hoog dit bedrag moet zijn wordt dit najaar duidelijk.

Provinciale Staten hebben besloten tot het geven van garantstellingen voor financiering van internetprojecten in buitengebieden.

Sam Kooy zei

Natuurlijk kan het, financieel gezien ! Als ik kijk naar het z.g. Waddenstrand van zijne hoogheid Meskers aan de Hofmanshaven in Den Oever, als onderdeel van ZIJN Waddenpoort zou je een positieve bijdrage kunnen leveren. Op vrijdag 29 juli, midden in de grote vakantieperiode, constateerde ik niks en niemendal aan en op dat strandje, geen hond, geen fiets, geen persoon, geen caravan, geen kampeerwagen. Gans niets. Een strandje waar geen vakantieganger een ½ uur zou willen vertoeven. Nog minder dan een dorpspleintje. Met de bezuiniging van dat heikele strandje zou een breedband aanleg n.m.m. bijna haalbaar zijn geweest !!! Meskers wilde toch zo graag economische voortgang zoals de aanleg van de Kooyhaven. Die overigens op dezelfde 29e juli volslagen eenzaam, verlaten en er leeg bij lag. Je moet maar moed hebben met 1000 banen aan werkgelegenheid. De leugen blijft in toenemende mate reageren binnen Hollandskroon.

Bakker zei

Een ding moet je de VVD nageven, ze zorgen niet alleen erg goed voor zichzelf, maar ook voor hun vriendjes.
    Bij de familie Op de Weegh moet tenslotte ook dik beleg op de boterham blijven.
    Tegenwoordig moeten we bij ieder project eens achter de oren krabben en denken wie nu weer van de VVD vriendjes bevoordeeld wordt, de burgers betalen immers wel.

Sam Kooy zei

Klopt heer Bakker. Allen van dezelfde club. Nawijn, Meskers en Opdeweegh. Laatste was tot voor kort zelfs raadslid voor de VVD. Ik betrap mij erop dat ik e.e.a. al gauw aan elkaar brei. En ... misschien nog wel terecht ook ! Maar dat is helaas een veronderstelling.