Paviljoen bij 'Petten-zuid'

• Categorie: , ,
  • Petten  - 'l'ijdelijke voorziening op strand
    Marten Visser

Op het zuidelijke strand van Petten komt binnenkort toch een strandpaviljoen, als het aan de gemeente Schagen ligt.

De gemeente wil een tijdelijke vergunning afgeven. Ondernemer Thomas van der Ploeg uit Callantsoog gaat de strandtent exploiteren. Volgens wethouder Jelle Beemsterboer is een paviljoen aan de zuidkant van Petten nodig, omdat er nu voor de toeristen op het strand geen enkele (sanitaire) voorziening is.

,,We zíen dat mensen daarom zelfs hun behoefte doen in de duinen. Dat kan echt niet. Dat is niet de service die wij onze gasten willen bie- den." De toeristische onfwikkelingen op het strand van Petten liggen stil. Het Zijper Landschap voert bij de Raad van State een procedure tegen het bestemmingsplan dat twee extra paviljoens en tientallen vakantiehuisjes op het strand toestaat. Hierdoor kan het tot 2019 of 2020 duren voor er paviljoens op het zuidelijke strand van Petten staan.

Dat duurt te lang, vindt de wethouder, vandaar zijn plan voor een tijdelijke voorziening.,,Een bescheiden paviljoen." Vooruitlopend op het definitieve bestemmingsplan kan de gemeente volgens hem 'tijdelijk afwijkend gebruik' toestaan.

Beemsterboer hoopt dat Het Zijper Landschap, dat vooral ageert tegen de vakantiehuizen op het strand, daar geen bezwaar tegen maakt. Beemsterboer: ,Je hoopt dat mensen elkaar uiteindelijk toch iets gunnen." Het kan nog wel even duren voor het tijdelijke paviljoen er is. Voor de komende zomer overweegt de gemeente daarom een toiletwagen bij het strand te plaatsen.

__________________________________________________

vervolg

'We gaan aan de gang zodra de vergunning er is'

Petten - Wat ondernemer Thomas van der Ploeg betreft kan het tijdelijke strandpaviljoen bij de zuidelijke strandopgang van Petten er snel staan. ,,Zodra de vergunning er is en de nutsvoorzieningen er liggen, gaan we aan de gang." De ondernemer wil uiteindelijk samen met De Jongens uit Schoorl een 'sportpaviljoen' neerzetten bij Petten. Door de procedure die Het Zijper Landschap bij de Raad van State tegen de extra paviljoens en vakantiehuisjes op het strand voert, moest dit project noodgedwongen de ijskast in. Nu gaat Yander Ploeg dus investeren in een paviljoen dat over enkele jaren weer weg moet. ,,Dit is natuurlijk niet ideaal.Ik doe het puur omdat er vraag naar is. En omdat ik vind dat het vanuit toeristisch oogpunt echt niet kan dat er op dit strand helemaal geen voorzieningen zijn." Mocht er groen licht komen, dan wacht Van der Ploeg niet tot de volgende zomer met het paviljoen. ,,Dan gaan we meteen aan de slag. En zijn we ook in de winter open laten we dan maar proberen zoveel mogelijk service te bieden."

Voorzitter

Wethouder Jelle Beemsterboer besprak het plan voor een tijdelijk paviljoen met voorzitter Cor Koning van Het Zijper Landschap. In de hoop dat deze organisatie geen bezwaar maakt tegen de vergunning, die inmiddels gepubliceerd is. ,,Koning heeft toegezegd het in zijn bestuur te bespreken." Of HZL al een besluit heeft genomen viel gisteren niet te achterhalen. Voorzitter Koning was niet voor commentaar bereikbaar. Ook andere bestuursleden van de vereniging namen de telefoon niet op.

Noordhollands Dagblad