Lada wil straks minimaal wethouder minder in college

• zaterdag 8 juli 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -Middenmeer- Drie of misschien zelfs wel twee wethouders in plaats van de huidige vier zijn in het college van de gemeente Hollands Kroon meer dan voldoende.
    Martijn Gijsbertsen

Dat vindt het bestuur van politieke partij Lada, met vijf zetels in de gemeenteraad coalitiepartner in het gemeentebestuur.

Op voorstel van de partijtop hebben leden tijdens een bijeenkomst in Middenmeer ermee ingestemd dat dit wordt opgenomen in het conceptprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

,,Wanneer een burgemeester meer taken krijgt, er portefeuilles bij neemt, kan de gemeente best met minder wethouders toe", stelt algemeen bestuurslid Mark de Geus uit Terdiek.

Bepleit wordt dat wethouders bij voorkeur fulltime aan de slag gaan en niet parttime. Zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun collegetaak.

'Schaduwraden'

Lada wil, mocht de partij weer in die positie komen, wethouders bovendien niet uit haar eigen midden kiezen, maar schrijft opnieuw een sollicitatieprocedure uit. Dat is ook bij huidig Lada-wethouder Frits Westerkamp gebeurd.

Verder is een voorstel over zogeheten 'schaduwraden' besproken: daarbij schuiven inwoners, partijen waarmee wordt samengewerkt of deskundigen aan bij raadsvergaderingen voor direct advies.

,,Misschien moet die term worden aangepast als partij willen wij inwoners in ieder geval voorop stellen en laten meebeslissen over toekomstige besluitvorming en laten helpen met het uitstippelen van beleid", vertelt bestuurssecretaris Jos Witte uit Anna Paulowna.

,,Vandaar dat wij ook voorstander zijn van referenda en polls, digitale enquêtes. Mits betrouwbaar zijn dat laagdrempelige manieren om mensen dichter bij de gemeentepolitiek te brengen."

De achterban van Lada heeft haar functie het vertrouwen gegeven om een zelfstandig oordeel te vormen over de positie van burgemeester Jaap Nawijn, wiens ambtstermijn in 2018 afloopt.,,Zijn lot is mede in onze handen gelegd, omdat wij met Nawijn werken en het beste kunnen bepalen of-ie zijn werk naar behoren doet'', aldus raadslid en fractiesecretaris Peter Couwenhoven.

Nawijn

Fractievoorzittet Henk van Gameren liet eerder in deze krant weten dat verlenging van het burgemeesterschap van Nawijn 'geen vanzelfsprekendheid' is. In september praten overleggen alle fractievoorzitters met commissaris van de Koning in Noord-Holland Johan Remkes over het functioneren en de toekomst van Nawijn.

Noordhollands Dagblad