Nieuw uitkijkpunt bij Wieringen voor ’allermooist’ Waddengebied

• woensdag 2 november 2016
  • Hollands Kroon -VAN EWIJCKSLUIS - Landschap Noord-Holland bouwt volgend jaar een nieuw uitkijkpunt op de Amsteldiepdijk bij Van Ewijcksluis. Natuurliefhebbers krijgen riant en comfortabel uitzicht over het Balgzand, onderdeel van het Waddengebied.

Door Ed Dekker - 2-11-2016

V
    oor de financiering hoopt de stichting te profiteren van een prijs van 300.000 euro die ’De Wadden’ heeft gewonnen als mooiste natuurgebied van Nederland. De nieuwbouw vervangt het huidige observatiepunt enkele honderden meters westelijker, in de knik waar de Amsteldiepdijk en Balgzanddijk samenkomen.
    Groter
    „De nieuwe voorziening wordt gerieflijker en groter”, zegt Roelf Hovinga van Landschap Noord-Holland. „Het bestaande hokje kent gaten en kieren, dat kan niet meer. We zijn volop bezig met de voorbereidingen. Een van de ontwerpen gaat uit van twee lagen, met een glaswand. De nieuwe plek biedt ook prachtig zicht op het Amstelmeer en natuurgebied De Verzakking.”
    Landschap Noord-Holland beheert zevenhonderd hectare van het Balgzand. Het totale Waddengebied strekt zich uit van Wieringen en Den Helder via Duitsland tot het schiereiland Skallingen in Denemarken: 500 kilometer en 310.000 hectare groot.
    Genomineerden
    Van de dertien genomineerden kreeg het Waddengebied de meeste stemmen (15.135) in de publieke verkiezing ’Mooiste natuurgebied van Nederland’. Er waren 87.903 stemmen uitgebracht.
    Minister Henk Kamp van Economische Zaken stelde de drie ton beschikbaar. Deze prijs wekte bevreemding op bij natuurbeschermingsorganisaties. Zij kregen het de laatste jaren stevig voor hun kiezen. Voor honderden miljoenen euro’s moest worden bezuinigd. Ook bij Landschap Noord-Holland werd fors gesneden in de subsidies.
    Scholen
    Direct betrokken organisaties gaan de 300.000 euro verdelen, zoals de Waddenvereniging en Staatsbosbeheer. Het geld is vooral gericht op scholen, om jongeren in aanraking te laten komen met het Waddengebied. Zoals door wadlopen.
    De Groot Recreatie in Den Oever hoopt te profiteren van de extra aandacht voor de Wadden. Het bedrijf organiseert diverse activiteiten in dit Werelderfgoedgebied, onder meer garnalenvissen, wadlopen en rondvaarten.
    De Groot neemt jaarlijks rond 10.000 mensen mee het Waddengebied in . Vanuit Den Oever zijn er elk jaar zo’n 75 wadlopen. Coen de Groot (32): „Wij hopen op grotere deelname aan de wadlopen. Scholen zijn een belangrijke doelgroep. Met deze uitverkiezing gaan wij intensiever scholen benaderen.”

Sam Kooy zei

Aanvulling op de tekst: De Groot Recreatie zetelt in Hippolytushoef.

KROM!!!!!!!!
    Zoveel geld voor een nieuw uitkijkpunt voor natuurliefhebbers. Als de natuurliefhebbers zich omdraaien dan kijken ze in de nabije toekomst aan tegen een paar grote loodsen van een coöperatie die 500m. verderop gelegen zijn, omgeven door aan en afrijdend zwaar vrachtverkeer.