Kustpact wordt door gemeenten nog niet getekend

• woensdag 2 november 2016
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - Het zogeheten kustpact, dat duinen en strand moet vrijwaren van grootschalige (recreatieve) bebouwing, wordt nog niet ondertekend door de kustgemeenten.

Door Marten Visser - 2-11-2016

D
    at is besloten tijdens een bijeenkomst van de betrokken gemeenten. Minister Schultz van Haegen van infrastructuur en milieu wil in het kustpact afspraken maken met gemeenten, terreinbeheerders, milieugroeperingen en ondernemers om de kust te vrijwaren van ongebreidelde bebouwing.
    De gemeenten staan daar achter, maar willen volgens wethouder Jelle Beemsterboer van Schagen nog wel wat aanpassingen van de overeenkomst.
    Ze hopen dat vertegenwoordigers van de recreatiesector (Recron, Koninklijke Horeca Nederland en Hiswa) terug aan de onderhandelingstafel komen en het pact uiteindelijk ook ondertekenen. Genoemde organisaties vinden de afspraken ’te beperkend’ voor de recreatieondernemers en weigeren daarom akkoord te gaan.
    Ze zijn bang dat recreatiebedrijven niet meer kunnen moderniseren en uitbreiden, als het kustpact er door komt. Hierdoor komt het voortbestaan van bedrijven in gevaar, aldus de organisaties. ,,Wij hebben als gemeenten gezegd: zorg er nou voor dat deze organisaties aan tafel blijven zitten’’, zegt Beemsterboer. ,,Want het is niet goed als de recreatiesector niet blij is met dit pact.’’
    De gemeenten staan volgens Beemsterboer achter het plan om te komen tot een zonering van de kust. Waar moet je absoluut de natuur voorrang geven, waar kunnen badplaatsen nog wat groeien? Maar het kustpact dat nu op tafel ligt is te concreet.
    ,,Er wordt hier en daar al invulling gegeven aan die zonering. Dat is niet de bedoeling, dat komt later. In dit pact leggen we vast dat we die zonering willen, hoe die zones lopen besluiten we later. Daarom willen we nog verder overleggen. Ook vanwege de besluitvorming. Spreken we af dat we zonering willen? Dan kunnen we als burgemeester en wethouders dit pact vaststellen. Zit er al sturing in? Wordt er al vastgelegd hoe die zonering er uit komt te zien? Dan kan dat niet, dan moet de gemeenteraad een besluit nemen.’’

Noordhollands Dagblad