Zaak Hooijmaijers na zeven jaar toe aan ontknoping

• dinsdag 25 oktober 2016
  • Alkmaar - Hij werd jarenlang in één adem genoemd met de Roermondse wethouder Jos van Rey. Maar waar die er met een milde straf van af lijkt te komen, wacht Ton Hooijmaijers een jarenlange celstraf. De Hoge Raad doet morgen uitspraak in de cassatiezaak van de frauderende oud-gedeputeerde. Maar hoe zat het ook alweer?

Roel van Leeuwen

Welke straf hangt Hooijmaijers boven het hoofd?

Het gerechtshof veroordeelde de oud-gedeputeerde van de provincie Noord-Holland in.april 2015 - zes jaar nadat het onderzoek tegen hem van start ging - tot een onvoorwaardelijke celstraf van 2,5 jaar. Een half jaar minder in vergelijking met de straf die eerder door de rechtbank in Haarlem was opgelegd. De voorzitter van het hof zei rekening te hebben gehouden met het feit dat Hooijmaijers, die 'ooit een gevierd bestuurder' was, 'nu een maatschappelijke paria' is.

Waar is hij precies voor veroordeeld?

Volgens het gerechtshof is bewezen dat Hooijmaijers zich tijdens zijn periode als gedeputeerde ruimtelijke ordening schuldig heeft gemaakt aan elf gevallen van omkoping en van dertien gevallen van valsheid in geschrift Ook zou hij in totaal voor 276.000 euro hebben witgewassen.

Hoe ging hij hierbij te werk?

Hooijmaijers liet zich betalen door ondernemers uit voornamelijk de vastgoedsector waarin hij voordat hij gedeputeerde werd actief was. Ook zette hij zich tegen betaling in voor provinciale projecten. Zo zou hij zijn betaald om het huisbankierschap van de provincie bij Fortis onder te brengen. Hij hield zijn werkwijze jarenlang verborgen door betalingen via een bevriende makelaar en het bedrijf van zijn echtgenote te laten lopen.

Wat zei Hooijmaijers hierover?

Hij heeft altijd verklaard onschuldig te zijn. Volgens hem is het proces tegen hem 'een politieke afrekening'. Hij beweerde dat hij toen hij gedeputeerde was nog geld tegoed had van bedrijven voor adviezen die hij in de periode daarvoor had verstrekt. Andere bedragen die hij had ontvangen, waren bestemd voor zijn verkiezingscampagne zonder dat daar iets tegenover stond.

Is de celstraf het enige wat Hooijmaijers te wachten staat?

Nee, het openbaar ministerie vordert in een ontnemingszaak nog een bedrag van 526.345 euro. Of Hooijmaijers een dergelijk bedrag moet betalen zal mede afhangen van het arrest van de Hoge Raad.

Noordhollands Dagblad

Zal wel met een sisser voor Hooijmaijers aflopen de rechterlijke macht in Nederland kennende. Het is hier niet veel beter gesteld als in de meeste corrupte landen, je moet het alleen willen zien.