Vissers strijden tegen molens in IJsselmeer: ’Plas wordt zo steeds kleiner’

• donderdag 13 oktober 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon = DEN OEVER - De Nederlandse Vissersbond en Stichting Het Blauwe Hart stappen vrijwel zeker naar de Raad van State vanwege het plan voor een groot windmolenpark in het IJsselmeer bij de Afsluitdijk.

Door Ed Dekker - 13-10-2016,

Windpark Fryslân. KAARTJE MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN

B
    ij de grens met Noord-Holland willen het Rijk en de provincie Friesland 89 megaturbines bouwen. „De plas dreigt steeds kleiner te worden”, zegt visser Simon Wigbout uit Den Oever.

Vogeleiland

Met de WR 161 viste Wigbout donderdagmiddag in het IJsselmeer bij Kornwerderzand. In de buurt van dit dorpje aan de Afsluitdijk moet een werkeiland komen voor de aanleg van de molens. Dit nieuwe eiland moet later vogeldomein worden, bedoeld als natuurcompensatie. Wigbout: „Zo blijft er voor ons elk keer minder ruimte over.”
    Daarbij wijst voorzitter Johan Nooitgedagt van de Vissersbond op De Kreupel bij Andijk en de Marker Wadden langs de dijk Enkhuizen-Lelystad als nieuwe natuur in het IJsselmeer.
    „Beroepsvissers verdringen elkaar steeds meer. Windpark Fryslân kost twintig vergunningen, vrezen wij. De helft van deze gedupeerde vissers komt uit Noord-Holland. ’Den Haag’ moet boventallige vissers uitkopen, vinden wij.”

Klappen

De belangenorganisatie blijft strijden tegen het windpark. Evenals Het Blauwe Hart. In deze stichting werken acht organisaties samen, zoals Waddenvereniging, Landschap Noord-Holland en Sportvisserij Nederland.
    Flos Fleischer van de stichting: „De natuur in het IJsselmeergebied krijgt al veel klappen. De overheid holt hier van het ene naar het andere windpark. Eerst moet worden onderzocht hoeveel windmolens dit natuurgebied aan kan.”

306 bezwaren

Vanaf vrijdag 14 oktober kan tegen plan Windpark Fryslân in beroep worden gegaan bij de Raad van State. De molens worden maximaal 183 meter hoog en komen op minimaal achthonderd meter van de Afsluitdijk. Er is veel weerstand tegen dit park. Tegen het ontwerp kwamen 306 bezwaren. De meeste zijn van tafel geveegd. Als laatste kan de gang naar de Raad van State worden gemaakt.

Noordhollands Dagblad