’Randweg Polder beste locatie azc’

• donderdag 13 oktober 2016
  • Categorie: , ,
  • ANNA PAULOWNA - Mocht er in de toekomst toch een asielzoekerscentrum (azc) nodig zijn in Hollands Kroon, dan lijkt de locatie bij de Randweg in Anna Paulowna de voorkeur te hebben van inwoners van die gemeente.

H
    ollands Kroon deed vorige week onder meer via Facebook en op haar website een oproep aan inwoners om mee te denken over welke van zeven locaties het meest geschikt zou zijn voor de vestiging van een azc.
    De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft immers besloten dat er - indien in de toekomst toch weer nodig - een asielzoekerscentrum voor maximaal driehonderd mensen in de gemeente gevestigd mag worden.
    Na bestudering van de overige eisen die de gemeenteraad en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) hebben gesteld, is er een lijst opgesteld van zeven mogelijke locaties.
    Via de website https://argu.co/q/488 kunnen inwoners daarover hun mening geven. De gemeente wil graag argumenten horen waarom de ene plek in de ogen van inwoners meer geschikt is dan de andere. Vooralsnog heeft de plek bij de Randweg in Anna Paulowna de meeste stemmen voor gekregen.

Station

De locatie aan de Randweg wordt door voorstanders als voorkeursplek aangewezen omdat het op loopafstand is van veel voorzieningen. ,,Het is de best aangewezen plek, want het heeft goede trein- en busverbindingen en is dichtbij voorzieningen als winkels en het gemeentehuis’’, zo wordt gesteld. Dat laatste is volgens voorstanders handig bij het invullen van het noodzakelijke papierwerk.
    ,,Laat de vluchtelingen maar komen. De tijdelijke opvang in de sporthal gaf totaal geen problemen en er waren mooie initiatieven van bewoners in de omgeving. De vluchtelingen hebben een mooi ritje naar de winkels en scholen. Zo snel mogelijk integreren! Ze zitten dicht bij sportvelden en sport verbroedert. Doe wel wat aan snelheidsbeperking, want de Randweg wordt gebruikt als racebaan’’, zo stelt één van de voorstemmers.
    Over de zes andere locaties is men veel minder positief. Zo geeft men over Elshof Zuid aan, eveneens in Anna Paulowna, dat het ligt aan een druk en onoverzichtelijk kruispunt. Robbenplaat in Wieringerwerf ligt volgens tegenstanders wel erg afgelegen: te ver weg van alles.
    De plek Kremersweg/Noorderlaan in Hippolytushoef wordt ook negatief ontvangen, vanwege de slechte openbaarvervoerverbindingen en het gebrek aan voorzieningen in het dorp.
    Wat betreft de drie voorgestelde locaties bij Niedorp zijn de tegenstemmers in de meerderheid. Zowel voor de plek Oude Provincialeweg/Ooievaarsweg als de locatie ten noordwesten van de Strijkmolen/Weidemolen in Nieuwe Niedorp ziet men landschappelijke bezwaren. Het vrije uitzicht en landschap wordt volgens tegenstanders daar te veel aangetast.
    Dat geldt in mindere mate voor de locatie ten noordwesten van het fietspad tussen Kostverlorenstraat en Oosterweg in Nieuwe Niedorp. Toch zijn daar op dit moment ook vele malen meer tegenstemmers dan voorstanders.
    Stemmen kan tot 26 oktober. Daarna bepalen burgemeester en wethouders welke locatie(s) zij voorleggen aan de gemeenteraad.
    Overigens laat de gemeente via Facebook weten dat het geven van reacties als ’Geen locatie voor azc, nergens een azc, gewoon niet’ geen enkele zin meer heeft, aangezien de gemeenteraad al heeft besloten dat er een azc kan komen als dat nodig mocht zijn en het COA een beroep doet op Hollands Kroon.
    Alleen inhoudelijke argumenten voor of tegen een locatie worden meegenomen.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Volgens de verslaglegging heeft de gemeenteraad tot de vestiging van een Azc besloten. Dit is onjuist. Het COA heeft dat namelijk afgedwongen en de gemeenteraad kan niet anders. Dit eveneens onder dwang van onze vriend Nawijn, de burgemeester en eveneensa vriendje van VVD-clubgenoot Dijkhof ! Dat maakt elke beschouwing van het politieke klimaat binnen Hollandskroon niet alleen spannend en verwarrend maar ook ongeloofwaardig.

Asielzoekers die integreren?
    Degene die dat denkt moet eens in de grote steden gaan kijken waar hele delen van die steden zijn ingenomen door moslims en waar de politie niet meer in durft, compleet met sharia rechtbanken. We hebben allemaal de toestanden in Zaandam nog wel op het netvlies. Het is zo erg in Nederland geworden dat de afkomst van aanranders en verkrachters niet meer bekend mag worden van politiek en OM.
    Vorige week in het nieuws: 35.000 Syrische asielzoekers hebben gezinsvereniging aangevraagd. Dat betekent minimaal 4 personen per gezin en dat is al 140.000 moslims. Dat betreft dan alleen de Syriërs van verleden jaar, de rest van de Afrikanen is daar niet bij opgeteld.
    De voorstanders van de vernietiging van Nederland kunnen misschien de proef op de som nemen en hun huis(en vrouw en dochters) openstellen voor de asieleisers.