Nog geen ’ja’ van Schagen en Den Helder voor strandslagen

• maandag 31 oktober 2016
  • Categorie: , , ,
  • CALLANTSOOG - In de aanbieding: zeventien strandopgangen. Het waterschap wil ze kwijt. Iets voor de Stichting Strandexploitatie Noordkop? Die houdt nu al Helderse opgangen schoon. De stichting wacht af, de gemeenten Schagen en Den Helder hebben nog geen ’ja’ gezegd, maar het waterschap heeft haast.

Door Ed Dekker - 31-10-2016

Gemeenten moeten nog beslissen, stichting Strandexploitatie Noordkop wacht af
    V
    an strandslag Huisduinen tot en met strandslag Korfwater bij Petten. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier te Heerhugowaard zit in zijn maag met zeventien opgangen naar het strand in Den Helder en Schagen.
    De zeewering (dijk en duin) blijft onder de hoede van het waterschap, maar van toegangen naar het water wil het af. Die horen niet meer bij ons, vindt dijkgraaf Luc Kohsiek. Ze zijn er nu vooral voor recreanten, niet meer hoofdzakelijk alleen voor personeel. De waterschapscommissie water & wegen praat 2 november over overdracht per 2017.
    ’Op een rijtje’
    Schagen en Den Helder hebben nog geen ’ja’ gezegd. „Wij moeten alles nog op een rijtje zetten”, zei Schager wethouder Sigge van der Veek maandag. Ook zijn Helderse collega’s hebben nog geen besluit genomen. Ambtelijk is daar een voorstel in voorbereiding. Een woordvoerder wil daar niet op vooruit lopen.
    Strandexploitatie Noordkop krijgt jaarlijks 250.000 euro van Den Helder. Een van de taken is het netjes houden van zeven strandslagen. Secretaris Frans Slee: „Wij weten dat er veranderingen komen, maar niet welke. Bij gesprekken zijn wij niet betrokken. Op zich staan wij open voor meer taken en uitbreiding van ons werkgebied met Schagen. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar.”
    Verwarrend
    In de zomer heeft de stichting zo’n 45 mensen aan de slag. Voor strandmanager Ruud Koelewijn van Strandexploitatie Noordkop is een kantoor aan de kust noodzakelijk als de stichting ontheffingen en pasjes voor gemotoriseerd gebruik van de opgangen met slagboom moet regelen. „Eén vast punt, mensen moeten weten waar zij terecht kunnen. Nu is dat soms verwarrend.”
    Vier van de strandslagen zijn al in gemeentelijk beheer. Daar is de overdracht vooral een formaliteit.

Noordhollands Dagblad