Gemeente stapt in burenruzie

• zaterdag 8 oktober 2016
  • Hollands Kroon -Wieringerwerf - Hollands Kroon wil deel tuin 'onteigenen' - 'Verkoop door Wooncompagnie was foutief' - 'Pad toch openbaar'

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.n1
    8-10-16

De gemeente Hqllands Kroon is partij geworden in een langslepende burenruzie tussen de families Lombaard en Bleijerveld uit Wieringerwerf.

Volgens Ronald Lombaard kiest de gemeente partij voor zijn buurman. Hollands Kroon wil niet reageren omdat de zaak 'onder de rechter' is.

Burgemeester en wethouders hebben geconcludeerd dat het pad dat Lombaard in 2010 heeft gekocht van Wooncompagnie en bij zijn tuin heeft getrokken, toch openbaar was. 'Het voormalige pad loopt tussen de woningen van Lombaard en Bleijerveld aan de Planetenlaan 2 en 22. Volgens Lombaard was dat ooit de toegangsweg naar de werkplaats en later autowasstraat van de firma Kempeneers.

Tegenover de gemeente heeft de voormalige eigenaar Bram Kempeneers dat bevestigd. Bleijerveld bestrijdt die lezing. Volgens hem hebben buurtgenoten verklaard dat het pad altijd openbaar was en hebben Lombaard en Kempeneers de gemeente bewust op het verkeerde been gezet.

Het college stelt nu dat Wooncompagnie het pad 'abusievelijk' heeft overgedragen bij de verkoop. Het college gaat nu contact opnemen met Wooncompagnie om hen te verzoeken de 'foutief overgedragen' terug te vorderen.

Daarna wil het college de grond zelf van de woningbouwcorporatie kopen om er vervolgens weer een openbaar pad van te maken.

Wegenwet

De actie van de gemeente is opvallend, aangezien eerder de commissie bezwaarschriften van de gemeente concludeerde dat het pad volgens de Wegenwet niet openbaar was. Het college werd door de commissie geadviseerd het beroep van de familie Bleijerveld op die Wegenwet te verwerpen en hen naar Gedeputeerde Staten te verwijzen voor een verzoek tot openbaarheid van het pad. Het college nam dit advies vorig jaar over.

Perceel

De voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar oordeelde in een kort geding op 26 juli van dit jaar dat Wooncompagnie het hele perceel - inclusief pad - naast de woning aan Lombaard heeft verkocht. Daarnaast stelt de rechtbank dat Wooncompagnie gemachtigd was om de grond te verkopen en dat er geen grond 'foutief overgedragen' is, zoals de gemeente stelt in de brief aan Lombaard.

Wooncompagnie gaat het zo goed mogelijk uitzoeken, laat directeur. John Hendriks weten. „Ik ga het navragen bij de notaris die destijds de overdracht heeft begeleid. Maar ik weet niet of wij partij zijn in deze zaak. Zelf konden we niets vinden over een openbaar pad of het recht van overpad in het archief of de aktes. Maar het gaat over veertig jaar terug, dus er is bijvoorbeeld niets digitaal vastgelegd."

Noordhollands Dagblad

De gemeente gaat dus weer op de stoel van de rechter zitten, sterker nog, ze negeert de uitspraak van de rechter.
    Er zal wel een heel blik ambtenaren opengetrokken moeten worden, inclusief een stel advocaten die ondanks de uitspraak van de rechter het gelijk van de gemeente moet bepalen. het mach allemaal wat kosten.
    De rechtszaak tegen de heer Tonneman loopt nog en hup, daar is de volgende zaak alweer die zo klaar is als een klontje voor iedereen, behalve het ambtenarenapparaat en de politiek. Zo houden de ambtenaren hun werk, de burgers betalen wel weer.

Daar op het gemeentehuis doen ze maar wat. In plaats van hun werk meteen goed, zorgvuldig en onafhankelijk te doen zijn ze alleen maar bezig met het schoonvegen van hun eigen straatje na tientallen blunders.
    Er wordt geregeerd vanaf een troon en alles moet daarvoor wijken.
    De overheid zou er voor alle burgers moeten zijn...maar in Hollands Kroon is het een grote corrupte en frauderende boevenbende!
    Ben benieuwd wat de rechters hier nu weer van gaan vinden...

h.oldeboom zei

Er bestaat een recht van overpad in de wet, altijd heel actueel en zwaarwegend geweest in agrarische gebieden en, zoals kennelijk in dit geval voorgewend wordt, indien de omwonenden niet de achterzijde van hun huis zouden kunnen bereiken; dat heeft niets te maken met een openbaar pad. Een openbaar pad zou nooit bezit van de vorige eigenaar Kempeneers kunnen zijn geweest. Je moet maar zoveel tijd over hebben om elkaar te kunnen blijven pesten; waarom stapt die Blijerveld niet meteen naar de rechter en wat doet überhaupt de gemeente daartussen - niets beters te doen en werkgelegenheid voor de ambtenaren en/of vriendjes? Heeft wel wat weg van het Tonnemans/camping drama - wat wordt er nog meer geprutst op kadaster niveau?

Beste h. Oldeboom. het pad liep voorheen naar de achterkant van de garage van de heer Kempeneers. Niks geen overpad. Je laat geen mensen op je bedrijfsgrond lopen met gevaarlijke stoffen, gevaarlijk gereedschap.

Bemoeit u zich er niet mee als u niet weet hoe de situatie was in het verleden. En Blijerveld of hoe de man/vrouw mag heten, is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele dikke vriendjes met de politiek. En daar zit de kneep. Ga maar bij de wethouders langs om te vragen bij wie hij/zij tot de elleboog ergens is geweest.

Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar van een bekende oud inwoner gehoord die er toen vaak kwam dat het vroeger bij de achter gelegen loods in de planetenlaan was afgesloten. Volgens hem heeft Kempeneers er later zelf een ontsluiting weg gemaakt i.v.m.de nieuwe auto wasserette. Er was dus vroeger helemaal geen openbaar pad en kon er toen helemaal niet door. Andere mensen mochten daar nooit komen! Het omstreden pad of oprijlaan liep toen alleen naar de loods waar de olie car stond en gasflessen van Stokers en Kempeneers en voor reparatie van kachels volgens hem. Dus waar de gemeente er nu bij komt dat het altijd een openbaar pad of weg is geweest en nu van Lombaard willen onteigenen lijkt mij een fabeltje. Hier zal wel wat anders achter zitten voor een ander belang net zoals de andere zaken die hier in Hollands Kroon spelen. Maar deze ontknoping zal misschien ook nu wel weer de landelijke pers halen als dit zo doorgaat.