Burgemeester Jaap Nawijn - ’Zure gekken’- laat spoor van incidenten na

• donderdag 27 oktober 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Burgemeester Jaap Nawijn (64) heeft ’inwonercontacten’ in zijn takenpakket. Dat hoort bij zijn ambt. Als boegbeeld van Hollands Kroon benadrukt hij dikwijls ook dat de gemeente het goede voorbeeld moet geven. Hoe doet Nawijn dat in de praktijk zelf?

Door Ed Dekker - 27-10-2016,

Reeks incidenten rond omstreden burgemeester
    O
    p deze vraag geeft het archief van het Noordhollands Dagblad antwoord. Sinds maart 2007 is Jaap Nawijn actief als burgemeester in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Eerst in Heemskerk en vanaf september 2012 in Hollands Kroon. In deze tien jaar heeft het NHD veel geschreven over de wijze van handelen van Nawijn. Geen enkele andere burgemeester overkwam dat in die mate.

Spijt

Zijn royale declaratiegedrag en omstreden opvattingen over wonen buiten de eigen gemeente voeren in allerlei publicaties de boventoon. De uitspraak over ’zure gekken’ is bepaald niet het eerste incident rond zijn persoon.
    Het opvallende optreden van Nawijn leidde in 2010 tot een unieke verzuchting van een raadslid. Deze Heemskerkse politicus verklaarde publiekelijk spijt te hebben van zijn ’ja’ tegen de komst van Nawijn als burgemeester.
    Ook bijzonder waren kritische vragen die de SP-Statenfractie in 2012 stelde over de benoeming van Nawijn tot burgervader van Hollands Kroon. Carlien Boelhouwer van de SP wees hierbij op het functioneren van Nawijn in Heemskerk. Politieke partij Lada in Hollands Kroon riep kort daarvoor de minister van Binnenlandse Zaken op zich ’te bezinnen’ over de voordracht van Nawijn.

Aangifte

Al snel knalde het tussen Nawijn en Lada. Binnen een maand na zijn installatie deed hij aangifte bij de politie tegen fractievoorzitter Rob Ravensteijn over schending van geheimhouding rond zijn benoeming. Een kwestie die volgens velen slechts een gesprek onder vier ogen waard was geweest.
    In de serie ’opmerkelijk’ hoort ook een ’prijs’ die RTL4 hem toekende in 2009. Na een landelijk onderzoek naar dubieuze declaraties riep de omroep Nawijn uit tot ’kampioen steuntrekker onder de burgemeesters’.

In Hollands Kroon kwam hij in opspraak door reiskostenvergoedingen. Na publicaties in deze krant moest hij na zijn eerste jaar 3700 euro terugbetalen.
    In Ouder-Amstel en Heemskerk maakte Nawijn zijn eerste ambtstermijn van zes jaar niet af. Beide malen vertrok hij kort voor het verstrijken van deze periode naar een andere gemeente. Toeval? Of durfde hij een beoordeling over een eventuele herbenoeming niet aan?
    Nawijn was een jaar weg bij Ouder-Amstel toen een vernietigend rapport verscheen van de rekenkamercommissie over uitbreiding van het raadhuis in die gemeente. Er kwam toen een ’enorme’ kostenoverschrijding aan het licht, van enkele miljoenen. Een gedeelde verantwoordelijkheid, met Nawijn als burgemeester voorop.

Woonark

Bijna twee jaar lang betaalde de gemeente Hollands Kroon achthonderd euro huur per maand voor Nawijn aan de eigenaar van een woonark in Van Ewijcksluis. Deze financiële tegemoetkoming zette veel kwaad bloed in de gemeenschap. Te meer omdat Nawijn er amper overnachtte. Hij reisde vaak op en neer tussen het gemeentehuis in Anna Paulowna en zijn villa in Ouderkerk aan de Amstel. Dit huis stond lang te koop. Sinds begin 2015 woont Nawijn in Hippolytushoef.

Feestje

Onder de bevolking stak ook een intern gemeentelijk feestje, dit voorjaar. Met de zegen van Nawijn werd 6400 euro gestopt in het afscheid van de hoogste ambtenaar van Hollands Kroon. Vrijwilligers van verenigingen konden deze uitgave niet rijmen met fikse kortingen op subsidies en andere bezuinigingen.
    Hoezo zelf het goede voorbeeld geven, vroegen velen zich af.

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Nawijn is gewoon een oplichter. Tegenwoordig is het schering en inslag bij de politieke figuren. Vreemd is het allemaal niet want de VVD is verworden tot een partij van oplichters, bedriegers en leugenaars. Het "goede" voorbeeld wordt dagelijks gegeven door pathologische leugenaar Rutte, zelfs als de man uitademt liegt hij al en hij komt er dagelijks nog mee weg ook.
    Let op, volgend jaar zijn er diverse randdebielen die op de VVD stemmen of het moeten VVD stemmers zijn die zelf ook via de VVD hun zakken vullen over de rug van de belastingbetaler.

Eigenlijk wisten we het al: De glijer naast Jaap Nazuurwijn (Marnix Philips) is ook een VVD- er.
    Glas, plas, was.