Bonje in coalitie Den Helder: ’Uitspraken wethouder Kuipers over Odd Wagner zijn ongepast’

• vrijdag 14 oktober 2016
  • rchieffoto Peter van Aalst
    DEN HELDER - Wethouder Kuipers moet zich niet bemoeien met partijpolitieke aangelegenheden van een coalitiepartner. Dat vindt fractievoorzitter Peter Reenders van de Stadspartij.

Door Delano Weltevreden - 13-10-2016,

'Het is op z’n zachtst gezegd niet slim'
    O
    dd Wagner wordt door de Stadspartij voorgedragen om Jacqueline van Dongen op te volgen. Wagner was in het vorige college wethouder namens Behoorlijk Bestuur, GroenLinks en ChristenUnie.
    Wethouder Kuipers vindt dat Wagner ongeloofwaardig is als hij nu wethouder voor de Stadspartij wordt en komt te staan tegenover partijen die hij een dik jaar geleden nog vertegenwoordigde.
    ,,Zulke opmerkingen zijn ongepast en storend’’, vindt Peter Reenders van die uitspraken. ,,Een wethouder moet zulke opmerkingen voor zich houden. Het is op z’n zachtst gezegd niet slim van hem. Het college gaat hier niet over, het is een raadsaangelegenheid.’’ Reenders wil over deze kwestie nog een hartig woordje met Kuipers spreken.

Geen hout

PvdA-wethouder Trees van der Paard laat zich niet over de kanidatuur van Wagner uit. ,,Daar ga ik niet over. Dat is geheel aan de Stadspartij.’’ Fractievoorzitter Michiel Wouters van Behoorlijk Bestuur: ,,Als de Stadspartij hem als wethouder wil, hebben wij daar geen moeite mee. Hij is absoluut een goede wethouder. Ik ben voor.’’
    Het argument van wethouder Lolke Kuipers, dat Odd Wagner ongeloofwaardig wordt als hij straks tegenover partijen komt te staan die hij in het vorige college vertegenwoordigde, snijdt volgens Wouters geen hout.

Enige eis

,,Het is een vakwethouder. Het enige wat hij moet doen is uitvoeren wat in het coalitieprogramma staat. De enige eis die wij stellen is dat een nieuwe wethouder capabel moet zijn. En daar hebben we hem al op kunnen beoordelen.”
    Kees Visser (VVD) zegt dat zijn partij de benoeming van een wethouder niet zal dwarsbomen. ,,Als er tenminste geen grote bezwaren of integriteitskwesties zijn. Het enige wat wij ons afvragen is of je zo kort voor de verkiezingen van 2018 moet komen met een nieuwe kandidaat die nog ingewerkt moet worden.”

Noordhollands Dagblad