'Slik bezwaar deels in'

• dinsdag 6 september 2016
  •  Petten  - Dorpsraad Petten zoekt naar oplossing - Dringend beroep gedaan op HZL

Marten Visser m.visser@hollandmediacombinatie.nl

De Dorpsraad Petten roept Het Zijper Landschap op een deel van de bezwaren tegen de bebouwing van het strand bij Petten in te trekken.

Op die manier zouden er voor de zomer van 2017 toch twee nieuwe strandpaviljoens en een sanitair gebouw op het strand bij Petten kunnen komen. Op dit moment lijkt het er op dat zowel de paviljoens als de vakantiewoningen er op zijn vroegst in de zomer van 2018 staan. Dit omdat Het Zijper Landschap (HZL) bij de Raad van State bezwaar heeft aangetekend tegen de bebouwing van het strand. De Raad van State heeft al gemeld dit bezwaar pas begin volgend jaar te zullen behandelen. Zelfs als dan groen licht wordt gegeven voor de strandhuizen en de paviljoens, kunnen ze voor de zomer van 2017 niet meer worden neergezet. En dat betekent dat de economische impuls, met meer verblijfstoerisme, waar Petten al jaren op wacht nog minimaal een jaar uitblijft. Bovendien betekent het nog een jaar zonder voorzieningen op het grootste deel van het nieuwe strand. Geen gebouw waar strandbezoekers naar het toilet kunnen of hun baby kunnen verschonen. Geen strandrolstoel voor ge- handicapten ook.

In het centrum van het dorp staat de eerste winkel, geopend met het vooruitzicht dat er meer toeristen naar Petten zouden komen? alweer te huur, signaleert voorzitter Joke Kruit van de Dorps- raad. Ze roept HZL op 'deze negatieve spiraal' te keren.

„Door het schrijven van een brief naar de Raad van State, waarin men verklaart geen bezwaar te hebben tegen de komst van de twee strandpaviljoens en het sanitair gebouw, zodat deze er volgend zomerseizoen kunnen staan. Daar zou Petten enorm mee gediend zijn", aldus Kruit.

Ze signaleert dat HZL eerder aan heeft gegeven vooral bezwaar te hebben tegen de strandhuizen, veel minder tegen de paviljoens. Dat klopt, meldt secretaris Carla Le Fèvre van HZL. „Maar het probleem is dat je bezwaar moet maken tegen het hele plan. Je kunt niet tegen onderdelen van het plan bezwaar aantekenen." Of HZL een brief gaat schrijven naar de Raad van State kan ze niet zeggen, onder meer omdat voorzitter Cor Koning met vakantie is. „Over twee weken hebben we weer een vergadering. Dan zullen we bespreken hoe we dit aan gaan pakken. En wat mogelijk is."

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

De dorpsraad van Petten moet dat ook veel verstandiger aanpakken: voer aan dat er asielzoekersvakantie woningen op het strand gebouwd gaan worden met paviljoens voor asielzoekers en dan verzeker ik u dat binnen de kortste keren het strand vanaf Hoek van Holland tot en met Den Helder volgebouwd mag worden met dat soort voorzieningen, ook Zijper Landschap zal dan geen enkel beletsel meer vormen.

En ik zag gister in het nieuws dat de jongen die er surfles geeft op het strand van Petten met een bouw keetje van 2x3 op moet rotten van de gemeente.

Regels zijn regels. Ordnung!

Inderdaad, geef het de naam AZC en het is oke.

Het is verontrustend dat er in Nederland precies volgens de wet wordt opgetreden door de politiek zolang het anderen betreft, maar zodra het hun eigen in en in corrupte kringetje betreft geven ze niet thuis. Een goed voorbeeld hiervan is het verbod van de surfwagen op het strand, maar een wethouder die daar een probleem van maakt vindt het wel in orde dat zijn vrienden illegale windmolens op hun land hebben staan en als er dan al mensen zijn die gek en ziek worden van dat lawaai, presteert diezelfde wethouder, gesteund door zijn net zo slechte vriendjes het om op kosten van de gemeenschap te gaan procederen om deze illegale situatie te legaliseren.
    Het kan tegenwoordig allemaal in dit in en in corrupte landje.