PVV strijdt tegen turbines Groetpolder

• donderdag 22 september 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Winkel -  Mogelijk drie typen windmolens gaan draaien in de Groetpolder. De provinciale PVV vreest voor extra overlast en verrommeling van het landschap.
    Ed Dekker

De partij stelt, er vragen over aan Gedeputeerde Staten.

Windmolens Groetpolder BV hoopt twaalf ván de huidige negentien turbines te mogen vervangen door zes grotere molens ('opschaling'). Het resterende zevental blijft in gebruik. De bv wil om financiële reden de twaalf stuks niet tegelijk weghalen. De provincie is gevraagd om met drie molens nog maximaal 4,5 jaar door te draaien.

Voor deze periode staan er dus twee typen in de Groetpolder. Daar kan een derde bij komen. De bv heeft een vergunning uit 2015 om alle bestaande negentien windmolens te vervangen door negentien nieuwe: van dezelfde hoogte, met anderhalf keer zoveel vermogen. Deze vergunning is 'voor op de achterhand, als opschaling niet lukt.

De PVV verwacht dat deze vergunning wordt gebruikt om na opschaling de zeven resterende molens te vervangen. „Dan heb je dus drie verschillende types", aldus PVV-statenlid Menno Ludriks. Landelijke stichting Wind-molenklachten en een buurtbewoonster vechten de vergunning uit wis aan bij de rechtbank Noord-Holland.

Noordhollands Dagblad