Oeverse fabrikant onderwaterturbines is bezig met ’grotere zus’ Bluetec

• vrijdag 16 september 2016
  • DEN OEVER - De Bluetec, een verankerd, drijvend platform in het Marsdiep tussen Den Helder en Texel met onderwaterturbine om energie uit getijdenstroming op te wekken, krijgt een grotere, doorontwikkelde zus: de UFS.

Door Martijn Gijsbertsen - 16-9-2016,
    O
    nderwaterturbinefabrikant Tocardo uit Den Oever heeft dit nieuwe systeem - Universal Floating System - ontworpen. Waarschijnlijk zal het door scheepswerf Damen worden gebouwd.
    ,,De Bluetec, een belangrijke opstap naar de UFS, heeft nu nog één turbine en krijgt er straks misschien twee’’, aldus Hans van Breugel, directeur van Tocardo.

Energiecentrale

De grotere zus (gewicht van tweehonderd ton in plaats van circa veertig) is een stabielere, diep afgezonken U-constructie met vier turbines. Bevindt zich bijna volledig onder water. En kan stroomsnelheden tot tien knopen en golven van vijftien meter hoog aan, legt hij uit.
    ,,De UFS is prima te gebruiken als energiecentrale bij eilanden en eilandengroepen, ter vervanging van vaak dure en milieuvervuilende dieselstations.’’
    De nieuwe getijdenstroominstallatie kan naar verwachting minimaal acht keer meer energie opwekken dan de Bluetec. ,,Circa zesduizend megawattuur per jaar. Dat is genoeg om tweeduizend huishoudens van elektriciteit te voorzien.’’

Prototype

Eind 2017 moet het prototype voltooid zijn. ,,Met een schaalmodel gaan we eerst nog wat tanktesten doen. Voordat we in Schotse of Canadese wateren onze eerste UFS installeren.’’
    Doordat het systeem met twee uiteinden van de U-constructie boven water uitsteekt, kan onderhoud op locatie worden uitgevoerd. ,,Via deuren kan toegang tot de besturingskasten worden verkregen. De constructie hoeft niet vanuit het water naar de wal te worden gehaald.’’

Belangstelling

Intussen hebben diverse private investeerders belangstelling getoond in de nieuwe UFS-installatie. Slaat het miljoenenproject aan, dan kan Tocardo tot 2019 nu al zeventien platforms slijten.
    ,,Deze turbine kan behalve in Schotland en Canada prima tot haar recht komen in diepe wateren bij de kust van bijvoorbeeld Frankrijk, Japan en Korea. Maar ook op Texel, tussen de NIOZ-haven in ’t Horntje en Oudeschild, kunnen er enkele liggen om bij te dragen aan een honderd procent duurzaam Texel. Daar is stroming genoeg’’, aldus Van Breugel.
    ,,Naast de rivier- en zeeturbines voor bij de kust wordt dit ons nieuwe kindje voor toepassingen offshore.’’

Voorspellen

,,Zo lang de maan om de zon draait, kunnen wij precies tot op het kwartier voorspellen, beter dan bij zon en wind, hoeveel energie onze turbines zullen produceren.’’
    Tocardo heeft, met diverse samenwerkende partijen zoals Damen, Tidal Testing Centre, NIOZ, DNV en Lloyds, zes miljoen euro Europese subsidie binnen gesleept voor het UFS-project.
    Het toekomstige platform zal ook worden gebruikt om, in samenspraak met industrie en certificeringinstanties, eisen en criteria voor getijdenenergie-installaties op te stellen.

Binnenbocht

,,Dat is heel belangrijk voor de financiering en verzekering’’, stelt Van Breugel. ,,Als Tocardo hebben wij ook belang bij certificering: er zijn veel cowboys die soortgelijke activiteiten ontplooien als wij, maar de binnenbocht proberen te nemen. Terwijl wij stapje voor stapje al een jaartje of tien op dit gebied bezig zijn.’’
    Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Een fabrikant die iets ontwerpt maar niet zelf bouwt? Dat is geen fabrikant maar een ontwerpbureau. Verder is stroom uit getijden halen heel mooi - maar wat kost het? Als het namelijk dood tij is levert dat ding niets en zullen die dieselgeneratioren, waar zo minderwaardig in dit artikel over geschreven wordt, alsnog bij moeten bijspringen - wat wordt dan het totale kostenplaatje?