Geen haast meer met vluchtelingen in West-Friesland

• zaterdag 10 september 2016

• HOORN - Of er ooit een groot opvangcentrum voor vluchtelingen in West-Friesland komt, is zeer de vraag. Een deel van de lokale politiek ziet hierin het bewijs dat de overheid met dit dossier te gehaast is geweest.

Door Martin Menger - 10-9-2016,
    D
    e zeven gemeenten in West-Friesland hebben beloofd samen te zoeken naar een geschikte plek voor de opvang van zeker driehonderd vluchtelingen. Vorige week liet burgemeester Frank Streng van Medemblik aan de politiek weten dat alle plannen ’voorlopig’ op de lange baan zijn geschoven.
    Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) kampt met overcapaciteit, reden waarom de regio geen enkele haast hoeft te maken. Overigens bestond die haast in sommige gemeenten al niet. Voor Luiten Plekker van Gemeente Belangen Medemblik komt de ontwikkeling niet als een verrassing. ,,Dit ligt in lijn met wat we voor de zomer al aangaven: er staan landelijk bedden leeg voor vluchtelingen. Dan is het zonde om daar nieuwe locaties in West-Friesland aan toe te voegen.”
    In andere gemeenten liep men nauwelijks warm voor de regionale opdracht. Sterker nog, in Opmeer zijn ze er niet eens aan begonnen, meldt raadslid Wim van Hunnik (GB). Ook in Koggenland is de vraag of men meedoet aan het West-Friese onderzoek niet op tafel geweest, meldt raadslid Sjaak Vlaar (CDA). ,,Zo groot is de behoefte echt niet, ik denk dat onze regio nog wel heel lang de tijd heeft”, voorspelt hij.
    De politiek in Stede Broec loopt evenmin warm voor een grootschalige opvang. De discussie moet hier ook nog komen. Raadslid Jan Munnik namens GBS: ,,Het COA wil alleen praten over grootschalige opvangcentra. Wij willen dat niet.”

Noordhollands dagblad