Bergen stuurt Kamp klacht

• donderdag 29 september 2016
  • Categorie: , , ,
  • BERGEN - Het college van Bergen heeft officieel bezwaar gemaakt tegen de plannen van minister Kamp (Economische Zaken) voor windmolenparken op 18,5 kilometer van de kust. „De vrije horizon mag je niet zo maar opofferen”, aldus wethouder Odile Rasch.

Door Matthie Bergmanm.bergman@hollandmediacombinatie.nl - 29-9-2016, 10:08 (Update 29-9-2016, 10:08)

’Laat horizon aan de kust ongerept!’
    Een windmolenpark zo dicht op de kust heeft volgens het college een schadelijk effect op het kustlandschap en daarmee een negatief effect op economie en toerisme. „Leg het park verder in zee, op de zogenaamde locatie IJmuiden Ver. Onderzoek toont namelijk aan dat deze locatie even goed en op de meeste punten zelfs beter geschikt. Een vrije horizon vanaf het strand is een uniek gemeenschappelijke erfgoed. Dat mag je niet zo maar opofferen, en al helemaal niet wanneer er een alternatief is.”

Belangrijk

Het college stelt dat er in Nederland nog maar weinig plekken zijn die puur zijn. Odile Rasch: „Onze kust is dat nog wel. Dat is niet alleen belangrijk voor de economie van de gemeente Bergen, maar voor alle inwoners en bezoekers in Nederland.”
    Ook andere kustgemeenten en de Provincie zijn voorstander van IJmuiden Ver. Het voordeel van die locatie is groter dan de variant Hollandse Kust.
    Het argument van Kamp dat die locatie te duur is, wordt volgens de gemeenten onder meer ontkracht door een recent onderzoek van ECN in Petten. Ook scoort de variant IJmuiden Ver het beste op het gebied van ecologie (vogels en zeeleven) en visserij en veiligheid.

Dorpsvereniging

De Dorpsvereniging Bergen aan Zee heeft eveneens een officiële zienswijze ingediend. De vereniging wijst er onder meer op dat de windmolens naast natuurschade ook economische schade toebrengen aan het dorp dat volledig afhankelijk zijn van het kusttoerisme.
    ,,Het creëren van een industriële horizon heeft niet slechts gevolgen voor het toerisme maar voor een ieder die dagelijks van de horizon, en van de zonsondergang aan zee willen genieten.’’
    De vereniging stelt dan ook dat het kabinet de prijs van horizonvervuiling zou onderschatten.
    De Tweede Kamer neemt in het najaar een beslissing over de Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee.

Noordhollands Dagblad