Onbegrijpelijk, dat gebod tot afvalscheiden

• donderdag 14 juli 2016
  • Met als doel energie en grondstoffen besparen, krijgen consumenten verboden en geboden om de oren.

Column  henriëtte prast

Negen jaar geleden betrok ik mijn nieuwe huis. Ik had een kostbaar bezit bij me: een gloeilamp, kooldraad, van Philips. Perfect voor in het antieke lantaarntje in de hal. Ik kijk er nog dagelijks naar. Want dat peertje brandt nog steeds. Meer dan negen jaar heb ik hem niet hoeven te vervangen - gelukkig maar, want zulke lampen mogen niet meer worden verkocht. 'Te verspillend.' Al negen jaar hetzelfde peertje: daar kunnen spaarlampen niet tegenop. De spaarlampen die in het trapportaal hangen heb ik in negen jaar tijd al zeker tien keer moeten vervangen.

Met als doel energie en grondstoffen besparen, krijgen consumenten verboden en geboden om de oren. Het verbod op gloeilampen is er een van, en het zal niet lang duren tot er een gebod tot afvalscheiden komt: volgens het aanvangspakket circulaire economie van de Europese Commissie moeten we straks minimaal zeventig procent van ons huishoudelijk afval scheiden. Zullen we daardoor zuiniger met grondstoffen omgaan?

Niet lang geleden hoorde ik op een besloten congres de lezing van een topman van een afval-verwerkingsbedrijf. Hij vertelde dat zijn bedrijf afval perfect kan scheiden. Uit
    milieu-oogpunt is afvalscheiding aan de bron dus niet nodig. En hij vertelde dat afval big business is: na het scheiden, kan zijn bedrijf het verkopen voor hergebruik. Hij voorspelde zelfs dat de consument in de toekomst betaald zal worden per kilo afval: hoe meer, hoe liever, en het mag ongescheiden.

Dat was slecht en goed nieuws voor me. Slecht, omdat ik me beduveld voelde: deden anderen en ik die moeite voor niets? Goed, omdat afval scheiden tijd, moeite en geld kost, en leidt tot stankoverlast ik ben blij dat ik niet meer in de. luiers zit. Waarom komt de Europese Commissie dan toch met het verplichte afvalscheiden aan de bron? Ik zou het niet weten - u wel? Misschien omdat afvalbedrijven niet ons, maar de gemeente betalen per kilo afval, en de gemeente een hogere prijs krijgt voor afval dat al gescheiden is? Misschien omdat afvalscheiden de economie aanjaagt, omdat de producenten van zakken en bakken er wel bij varen? Is het symboolpolitiek? Of zie ik iets over het hoofd? Wie het weet mag het zeggen.

HENRIËTTE PRAST
    IS HOOGLERAAR PERSOONLIJKE FINANCIËLE PLANNING AAN
    DE UNIVERSITEIT VAN TILBURG.

eigen huis magazine juli/aug 2016

Frederieke Brom zei
    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
    h.oldeboom zei

Ach, het komt nog zo ver dat de mensen de rotzooi gewoon op straat gaan flikkeren en met reden:
    1. U betaalt verwijderingsbijdragen voor van alles en nog wat.
    2. U betaalt een overmatige afvalstoffenheffing.
    3. Aan alle afval wordt veel geld verdiend, wat niet in de zak van de burger terugkomt Kortom, U wordt bestolen.
    4. Dikke salarissen voor afvalstoffenmanagers ( HVC!!!!) moeten ergens van betaald worden; dan maar van het geld van de burger!
    5. Van gemeentewege (zij zijn de aandeelhouders) georganiseerde opvang/stageplekken voor gesjeesde politici in de afvalstoffenorganisaties. (bijvoorbeeld HVC).
    6. Let wel, U als burger bent de gemeente, niet die politici die U bovendien alleen maar bedriegen en U ook, gelet op het punt 5, uiteindelijk financieel laten opdraaien voor HUN geknoei.
    7 En als laatste, het voortdurende eco-fascistische geleuter en gelieg in de MSM media (bijv. NOS/VARA/NHD) over de staat van het milieu; dit is uitsluitend bedoeld Uw schuldgevoel op peil te houden zodat u makkelijk te bewegen bent aflaten, in de vorm van nog hogere belastingen, af te dragen aan dit boze, hebzuchtige van eigenbelang en bedrog doordrenkte eco-fascistische gedachtengoed.

Dit land is gek!
    Als de rotzooi niet gemaakt is hoeven we het ook niet weg te gooien.
    Afvalscheiden: ik wil graag betaald worden voor een krat met glas.
    We gaan de rollen omdraaien!

Wat mevrouw Brom hierboven zegt is helemaal juist.