Vragen over herstart huishoudelijke hulp

• vrijdag 3 juni 2016
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Anna Paulowna - De VVD in Hollands Kroon wil van burgemeester en wethouders weten hoe de lichten huishoudelijke hulp (HH-1) weer wordt opgepakt. De gemeente had deze hulp eerst afgeschaft maar dat mag niet van de Centrale Raad van Beroep. De liberalen vragen zich af hoe het nu verder gaat.

'Gaat u ervan uit dat voor de 65o cliënten de huishoudelijke hulp 1 weer zo snel mogelijk moet worden gestart, of gaat u ervan uit dat het wijkteam de gesprekken met deze cliënten zo snel mogelijk begint, teneinde te achterhalen welke hulpvraag bij die cliënten daadwerkelijk van toepassing, is?', vraagt de VVD-fractie schriftelijk aan
    B en W.

Ook wil de coalitiepartij weten of het college nu op zoek gaat, naar mogelijkheden om een eigen bijdrage te vragen naar draagvermogen van de cliënten. In het vorige, nu dus afgekeurde beleid, ging de gemeente ervan uit dat de lichtere huishoudelijke hulp door de cliënten zelf werd betaald. Als ze dat niet konden, kwamen ze, in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Als het college een eigen bijdrage gaat vragen, wil de VVD wel graag weten hoe deze is onderbouwd. Voor tegemoetkoming in de kosten is nu een laag inkomen van maximaal 110 procent van de bijstandsnorm als grens gesteld. De liberalen vrezen dat als deze norm te laag ligt, mensen met een beperkt inkomen met te hoge lasten worden geconfronteerd.

NHD

O, dus nu is de VVD wel geïnteresseerd? Het is toch een rampenfonds dat eerst de rechter er bij moet komen om de gemeente op te dragen de Wet te hanteren. De eigen bijdrage wordt door het CAK bepaald en niet door de gemeente. Het is al erg genoeg dat de gemeente probeert om de cliënten Axicom in de maag te splitsen terwijl er eerst vrije keuze was voor een zorgverlener. De VVD speelt het heilige boontje. Eerst HH1 afpakken en dan zich wat aantrekken dat de cliënten niet te zwaar komen te zitten. Dat is onbehoorlijk bestuur VVD en Senioren Hollands Kroon!

Met vriendelijke groet,
    J.A.W. Oostindiën

h.oldeboom zei

Politiek gezien best handig; zo kunnen ze leden kapen van de Seniorenpartij die al helemaal verstek heeft laten gaan door NIET op te komen voor hun stemmers. Aldus worden de grote stemmen win partijen LADA en Seniorenpartij door het ancien regime vermorzeld terwijl deze stommelingen een ruime meerderheid hadden. Maar ach, ze wilden toch zo graag meedoen maar rekenden niet op de ondersteuning door de landelijke politbureau's van CDA, VVD en PvdA om hun posities terug te winnen. Uiteindelijk blijft er voor de bevolking maar een keus over en dat is niet te gaan stemmen. Zo ontnemen wij in elk geval al die charlatans, die over Uw belangen heen walsen, het draagvlak. Daarna zien we wel weer want zo kan het niet langer daar wij van de huidige politiek/bestuur niets te verwachten hebben.

Theo Moras zei

Heel duidelijk omschreven H.Oldeboom.LADA en Seniorenpartij hadden een ruime meerderheid maar deze stommelingen worden nu compleet door het ancien regime vermorzeld.Weg hoop van ontzettend veel kiezer die hun kleine beetje hoop op deze min of meer Lokale Partijen hadden gevestigd.