Spanning stijgt rond windpark Zwaagdijk-Oost

• vrijdag 3 juni 2016
  • Categorie: , , ,
  • ZWAAGDIJK-OOST - Het wordt spannend voor de tegenstanders van windmolenpark Westfrisia. Maandag 13 juni moeten de politieke partijen in de provincie aangeven of ze de ruimtelijke procedure voor het windpark willen starten.

Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 3-6-2016,

Het gaat om vijf windturbines van 85 meter hoogte (met wieken van 80 meter) aan de noordkant van de N23. De molens kunnen energie voor 9000 huishoudens opwekken. De eerste plannen hiervoor dateren al uit 2010.

Omwonenden uit Zwaagdijk-Oost en Westwoud zijn massaal in verzet gekomen en ook de gemeente Medemblik wil de molens niet. Zuur voor de tegenstanders is dat windpark Westfrisia als enige in Noord-Holland onder een overgangsregeling valt: bij andere windparken is de minimale afstand tussen de molens en woningen 600 meter, de molens van Westfrisia mogen dichterbij de woningen staan.

GS wil een zogenoemde pip-procedure starten die de komst van het windpark mogelijk maakt. Het laatste woord is uiteindelijk aan de Provinciale Staten. Zij kunnen het plan afwijzen met het argument dat er geen sprake is van ’goede ruimtelijke ordening’.

Tegenstanders van het windpark in de provinciale politiek zijn de PVV, de SP en de twee eenmansfracties 50Plus en ONH. Die hebben samen geen meerderheid. ,,Mogelijk stemmen het CDA en de VVD tegen, van andere partijen verwacht ik dat ze het windpark steunen’’, zegt SP-Statenlid Marnix Bruggeman. Zonder CDA en VVD krijgen de tegenstanders geen meerderheid.

Verstedelijkt

In provinciale stukken wordt het gebied ten zuiden van de Zwaagdijk ’verstedelijkt’ genoemd. Een punt voor de voorstanders van het windpark. En het advies van de commissie ARO - waaraan Statenleden doorgaans veel waarde hechten - is dat het windpark op die plek prima past.
    Pedro van der Kolk, die de bewoners vertegenwoordigt in een overleg over de komst van het windpark, is niet hoopvol over de goede afloop.

,, Ik ga er 13 juni wel weer heen om in te spreken, maar je vraagt je zo langzamerhand af waar je het voor doet. De ambtenaren bepalen bij de provincie het beleid. De ARO-commissie was een lachertje. Dit windpark moet er gewoon komen. Omdat de Westfrisiaweg wordt verdubbeld en omdat bedrijventerrein Zevenhuis er komt, zitten we hier in verstedelijkt gebied. En dus kunnen die windmolens er ook wel komen. Dat is de teneur van het stuk. Het is de wereld op zijn kop, ik word er moedeloos van.’’

,,Wij praten met Statenleden en die zeggen allemaal: ’We vinden het vervelend, jammer dat het zo loopt.’ Want ze vinden het vervelend voor ons dat de afstandseis van 600 meter tussen de molens en de woningen hier niet geldt.’’

,,Maar gedane zaken nemen geen keer”, vervolgt Van der Kolk. ,,In 2012 heeft de provincie een overgangsregeling in het leven geroepen voor oude plannen voor windmolens en daar valt dit plan nu eenmaal onder. Dat is onze pech. Ik weet inmiddels wat beter hoe dat is gegaan met die overgangsregeling. Er dreigde destijds een schadeclaim van 50.000 euro van de initiatiefnemers van het windpark. Dat ging dus helemaal nergens over. Maar straks zitten wij door dit geintje jarenlang naar die molens te kijken.’’

NHD

Nou, als het zien van die dingen het grootste probleem is dan heb je geluk. Wij horen ze dag en nacht.....

Wij hebben er een op 998 meter! Een held kabaal!

Even een correctie:

Anoniem 2 Een helS kabaal.