Vereniging Eigen Huis en NLVOW gaan participatiewijzer windenergie opstellen

• woensdag 1 juni 2016
  • Categorie: , , , ,
  • De Nederlandse Vereniging Omwonenden Windenergie (NLVOW) en Vereniging Eigen Huis slaan de handen ineen om - op basis van praktijkervaringen van de achterban - te komen tot een 'participatiewijzer windenergie'.

Het gaat om een gereedschapskist met randvoorwaarden en praktische mogelijkheden om burgers actief te betrekken bij de planvorming en invloed te geven op de besluitvorming. Vereniging Eigen Huis en NLVOW willen dat deze participatiewijzer windenergie in de Omgevingswet verankerd wordt.

Vereniging Eigen Huis deed onderzoek onder 3660 leden die in de omgeving wonen van één van de gebieden die in de structuurvisie Windenergie op Land zijn aangewezen als locatie voor grote windparken. Twee derde van de ondervraagden geeft aan niet vanaf de beginfase van de plannen voor windturbines door overheid of initiatiefnemers goed geïnformeerd te zijn over de ontwikkelingen. De komst van het windpark in de omgeving wordt door de ondervraagden met gemengde gevoelens bekeken: Bijna 40% staat negatief tegenover de komst, een kwart bekijkt de komst positief. Over windenergie in algemene zin is een ruime meerderheid wel positief of zelfs zeer positief.

Er zijn dus grote mogelijkheden om te winnen aan acceptatie en zelfs draagvlak door meer recht te doen aan de belangen van omwonenden. NLVOW en leden van Vereniging Eigen Huis weten uit ervaring waar de belangen van de omwonenden nu in het gedrag komen, wat kan bijdragen aan acceptatie en wat juist niet. "Dat omwonenden zich nu door dossiers van 4000 pagina's moeten ploeteren om te weten hoe de plannen nou echt in elkaar steken slaat natuurlijk nergens op", aldus Rob Mulder, directeur van Vereniging Eigen Huis. "Onze ambitie is hieraan een einde te maken en te zorgen van een burgervriendelijke aanpak waarbij de burger een positie heeft en zich gehoord voelt."

bron: Vereniging Eigen Huis, 01/06/16