'Belangenverstrengeling bij aankoop school is onzin'

• woensdag 1 juni 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Oosterland - André Lont, partijvoorzitter van de VVD Hollands Kroon én commercieel directeur bij Dozy, heeft 'beslist bemoeienis gehad' met de aankoop van de voormalige Oosterlanderschool (gemeente-eigendom) door het Helderse aannemersbedrijf.
    Martijn Gijsbertsen

Van belangenverstrengeling is daarbij echter 'volstrekt geen sprake'.

Zo stelt Gerrit Seegers, algemeen directeur van Dozy, die zijn hand in het vuur steekt voor Lont.

„Het is beneden peil dat een raadslid een link maakt tussen iemand die zijn werk doet en een politieke lobby", reageert Seegers op verdachtmakingen via Facebook van Henk-Jan Wittink. „Misschien vindt onze commercieel directeur makkelijker een ingang bij bestuurders. Hij probeert het spel zo zuiver mogelijk te spelen, houdt werk en partijbezigheden strikt gescheiden."

„Lont heeft geen bestuurlijke functie in Hollands Kroon, zit niet in de gemeenteraad. De term belangenverstrengeling is veel te snel in de mond genomen. Die suggestie is pure onzin."

Twijfels

Lada heeft Wittink voorlopig, in afwachting van een ledenvergadering op 27 juni, uit de fractie gezet. „Deze persoon had, als hij twijfels heeft, zijn vragen aan het college Directeur bij Dozy steekt hand in het vuur voor Lont van Hollands Kroon moeten stellen. In plaats van iets de wereld in te slingeren dat niet klopt", aldus Seegers. „Het kwaad is helaas al geschied. Er is niks onzuiver aan de overeenkomst tussen Dozy en de gemeente en wat daaraan vooraf is gegaan." Lont, sinds 2012 in dienst bij Dozy, vindt de affaire 'heel vervelend'. Hij wil zelf niet reageren en verwijst naar Seegers. Die stelt dat Dozy 'heus geen streepje voor heeft' bij Hollands Kroon, omdat de VVD-partijvoorzitter commercieel directeur is en het bedrijf eerder zaken met de gemeente heeft gedaan.

Vermenging

,,Het klopt dat wij drie brede scholen hebben gebouwd (in Den Oever, Wieringerwaard en Nieuwe Niedorp, red.). Dat staat volledig los van dit project, er is geen enkele vermenging."

Dozy voerde vier jaar geleden al voor het eerst overleg met Hollands Kroon over de Oosterlanderschool. „De gemeente heeft toen bij ons de uitdaging neergelegd om een plan te ontwikkelen voor bestaand vastgoed dat niet meer wordt gebruikt Ik heb altijd begrepen dat wij voor deze school als eerste partij hebben aangeklopt", legt Seegers uit.

„Er bleken later ook andere gegadigden te zijn, waarmee door de gemeente gesprekken zijn gevoerd. Die hebben niks opgeleverd. In de tweede helft van 2015 zijn wij  opnieuw met Hollands Kroon over de school in contact geraakt en bleek tussen de taxatie en ons bod geen wereld van verschil te zitten."

Hollands Kroon bevestigt dat Dozy de enig overgebleven geïnteresseerde was. Het plan van de Helderse aannemer voldoet aan de randvoorwaarden en er is een marktconforme prijs geboden, dus is tot verkoop besloten. Momenteel komen daar nog 24 panden voor in aanmerking, zo blijkt uit antwoorden op raadsvragen van Lada.

Volgens Seegers stonden er geen andere aannemers in de rij, omdat de sloop van de school nabij de Michaelskerk en ontwikkeling van vier vrijstaande woningen een arbeidsintensieve klus is.

„Er zitten strikte eisen aan vast, waardoor vooraf nogal wat geld moet worden besteed aan allerlei studies en onderzoeken. Daar staan weinig bouwers om te popelen. Wij doen het, omdat we het leuk en interessant vinden ook in dorpen 'aangetast weefsel' te herstellen. Dat klinkt ideologisch, uiteraard moeten we aan het eind van de rit de kleren heel houden."

NHD

Ik ben benieuwd of er ook een clausule in het koopcontract staat, die verbied dat Dozy de grond en opstallen mag doorverkopen. Ooit verkocht de gemeente Wieringen de kleuterschool in Den Oever . Dat stukje grond in De Kule werd ook enige malen doorverkocht en bleek aan het einde dat de prijs daarvan vier keer over de kop was gegaan. En wat is het resultaat? Er zijn geen woningen gebouwd. Het is slechts openbaar groen geworden. Wie heeft het gelag betaald? De huurders van Beter Wonen met een opslag in de huur. Is doorverkoop dichtgetimmerd?

Toch meent Lada vragen te moeten stellen, is er toch andere informatie beschikbaar?

h.oldeboom zei

Eenvoudige vraag: Stond het pand openbaar te koop en wat was de vraagprijs dan - hoe is die vraagprijs bepaald en door wie en is die vraagprijs in redelijke mate behaald en betaald?
    Zo niet; dan blijven de twijfels bestaan.

h.ldeboom zei

Nog een paar vragen (misschien iets voor een raadslid om deze vragen in de OPENBARE raadsvergadering te stellen:
    1. Voor hoeveel geld stond de school op de balans van de onroerend goed zaken van de HK gemeente?
    2. Voor hoeveel geld stond de school op diezelfde balans toen het gebouw leeg kwam te staan?
    3. Voor hoeveel geld stond de school op de balans toen het gebouw te koop kwam te staan? (neem aan de verkoopprijs).
    4. Voor hoeveel geld is de school uiteindelijk verkocht en zijn daarbij balansverliezen geleden door HK? Dus als de verkoopprijs lager ligt dan de vraagprijs?

Opmerking: Wat is de waarde van het HK OG bezit op de gemeente balans versus de werkelijk te verwachten opbrengsten van die penden? In dit licht bezien zijn de opmerkingen ven dhr. Wittink zo slecht nog niet. Immers, wij herinneren ons toch nog wel het toenmalige beleid van PvdA wethouder van der Laan om gronden i.b.v. de gemeente veel te hoog op de balans hebbende staan terwijl de marktprijzen desastreus gedaald waren? Waarvoor uiteindelijk, zoals gewoonlijk, de burgers opdraaien?