PvdA Rotterdam: Windmolens staan te dicht bij huizen

• zondag 10 januari 2016
  • Categorie: , ,

• Voor het Rotterdamse PvdA-raadslid Barbara Kathmann staat het vast: tenminste drie windmolens achter Geervliet en Heenvliet moeten worden verplaatst. ,,De mensen hebben hem zo dichtbij zich staan. Ze worden erdoor geteisterd. Hun woongenot is weg,'' zegt ze.

Laat dit een casus zijn zoals we nooit meer moeten willen in ons land
    Barbara Kathmann
    7-1-2016
    Kathmann geeft toe 'een ongemakkelijk gevoel' te krijgen als ze Geervliet binnenkomt. ,,Ik ben beslist geen tegenstander van windmolens, maar ze zo dichtbij zetten kan écht niet.''

Het oppositielid wil haar collega's in de Rotterdamse raad overtuigen dat het nooit meer zo mag als bij Geervliet, Heenvliet en Zwartewaal is gebeurd. ,,Laat dit een casus zijn zoals we nooit meer moeten willen in ons land. Zo ga je niet met je buren om. Wij moeten ons goede buren tonen.''

Eind oktober stelde Kathmann schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders van de havenstad. Dat deed ze nadat ze op uitnodiging van verontruste bewoners was gaan kijken in Geervliet en geschrokken terugkeerde.
    De afstand van slechts 400 meter tussen de kolossen en de woningen vond zij verbijsterend.

Verschuiven
    Kathmann wil de windmolens verschuiven, maar dat kan volgens het dagelijks bestuur van Rotterdam niet. De turbines waren weliswaar eerst illegaal neergezet, zo wordt erkend, maar dat wordt binnen enkele maanden gelegaliseerd. En volgens het onherroepelijk geworden bestemmingsplan mogen ze ook op deze plek staan, zo valt te lezen.

Maar dat vindt de PvdA'ster te makkelijk. ,,Hier laten we het niet bij zitten. Die mensen in Geervliet zijn niet onredelijk, ze snappen ook het economisch belang van de windmolens. Maar wat hier is gebeurd, kan écht niet.''

AD