'Vraagtekens bij het vertrek De Vries'

• dinsdag 15 december 2015
  • Haarlem - De onlangs afgetreden gedeputeerde Ralph de Vries (D66) heeft 'geen merkbare poging gedaan om iets wat hem dwars zat te veranderen'. Dat stelt de Noord-Hollandse commissaris van de Koqing Johan Remkes. „Er dienen dan ook vraagtekens geplaatst te worden bij zijn vertrek."

Gedeputeere gaf niet aan dat hem iets dwars zat.

Roel van Leeuwen r.vanteeuwen@hollandmediacombinatie.nl

Remkes benadrukte dat het vertrek van De Vries als een verrassing kwam voor hem en de andere gedeputeerden. „Als een gedeputeerde iets dwarszit, moet hij bij mij binnenlopen. Daar heeft hij geen gebruik van gemaakt. Ook op grond van vergaderingen in Gedeputeerde Staten had ik niet het idee dat hem iets dwars zat."

De opmerkingen van Remkes werden geplaatst aan het einde van het debat naar aanleiding van het verrassende vertrek van De Vries, drie weken geleden. De oud-gedeputeerde had het restrictieve windmolen-beleid in Noord-Holland en de gebrekkige debatcultuur — die hij omschreef als een 'voorspelbaar ritueel' — aangevoerd als redenen voor zijn vertrek. En die woorden dreunden nog na in de Statenzaal.

Frustraties

De oppositiepartijen grepen hun kans om hun frustraties te uitten over de wijze waarop het college en de coalitiepartijen omgaƔn met hun moties en amendementen.

Jeff Leever (Ouderenpartij NH) noemde het vertrek van De Vries die zelf afwezig was — 'weer een zwarte bladzijde' voor de Noord, Hollandse politiek.

En Alwin Hietbrink (GroenLinks) onderschreef volmondig de woorden van de oud-gedeputeerde dat het inhoudelijke debat in de Staten nauwelijks van de grond komt. Hij pleitte voor een bestuurscultuur waarin partijen elkaar ook wat gunnen.

Bram van Liere van de Partij voor de Dieren concludeerde — mede op basis van uitspraken van De Vries in de media — dat het voor steun van het college wel degelijk uitmaakt welke partij de indiener is van een motie. „Als wij zo op achterstand worden gezet, wat heeft debat met dit college dan nog voor zin?"

Xander den Uyl (PvdA) wees de kritiek van de hand. „U bent gefrustreerd dat u uw zin niet krijgt",zei hij richting oppositiepartijen.

NHD

h.oldeboom zei

Waar gaat het eigenlijk over? Het geleuter in de PS is vooral bedoeld de stomme meute in Noord-Holland voortdurend een rad voor de ogen te laten draaien; wel zo handig voor moderne politici die, uit politieke overwegingen, het groene gras desnoods zwart verklaren.