Aanpassing verordening aanstaande

• woensdag 22 april 2015
  • Hollands Kroon - Seniorenpartij declareerde 4000 euro onterecht * 'Baat bij goede controle'

Delano Weltevreden d.weltevreden@hollandmediacombinatie.nl

De fracties van VVD en Senioren Hollands Kroon in Hollands Kroon vinden dat het overleggen van betalingsbewijzen verplicht gesteld moet worden bij de jaarlijkse controle van fractiebudgetten.

Deze krant maakte er gisteren melding van dat volstaan mag worden met nota's. André Tillema van Adviesburo Tillema in Callantsoog controleert jaarlijks of de fracties het hen toegewezen budget ook uitgeven aan waar het voor bedoeld is. Hij stelt dat de controle bemoeilijkt wordt, omdat de fracties niet verplicht zijn betalingsbewijzen te overleggen. De meeste fracties hebben wel de betalingsbewijzen overgelegd. Welke fracties dat niet hebben gedaan, wil Tillema niet zeggen, omdat hij die betalingsbewijzen volgens de verordening toch niet mag opvragen.

Verrassing

Fractievoorzitter Jan Swaag: „Voor mij was het een verrassing dat het niet verplicht was. Wij hebben dat wél automatisch gedaan en vinden het niet meer dan normaal dat het gebeurt. In de fractie gaan we het hier nog over hebben. Als de verordening moet worden aangepast, moeten we dat ook doen. Naar de burgers toe moeten we laten zien dat wij goed omgaan met het geld. Maar de eersten die hierbij gebaat zijn, zijn de politieke partijen zelf." De VVD moest 46,30 euro uit eigen zak betalen omdat een karikatuur die de fractie aan burgemeester Nawijn cadeau wilde doen, niet uit het fractiebudget betaald mag worden. „Bij twijfel vragen we voortaan vooraf aan de griffie wat er wel of niet gedeclareerd mag wórden", aldus de fractievoorzitter.

Zijn collega Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon is het met hem eens. „Declaraties horen heel zuiver te zijn."

Onterecht

Wat de VVD ontèrecht declareerde, valt in het niet bij de 4081,94 euro van coalitiepartner Senioren Hollands Kroon. De fractie declareerde in totaal 5434,21 euro, terwijl de gemeente een budget van 2937,50 euro aan SHK beschikbaar stelde. Fractievoorzitter Jip Pankras zegt dat de declaratie op een misverstand berustte. „Vanwege de overdracht van het penningmeesterschap is het niet goed gegaan." De 4081,94 euro die door controleur Tillema werd afgewezen, betrof betalingen met betrekking tot de verkiezingscampagne van vorig jaar: onder andere drukkosten, spandoeken, advertenties en een fotosessie op de Afsluitdijk mochten volgens de controleur niet gedeclareerd worden.

NHD