’Schouder aan schouder tegen windmolens’

• vrijdag 13 maart 2015
  • Categorie: , , ,
  • WOGNUM - Medemblik wil dat de provincie de zoeklocaties voor windmolens op haar grondgebied schrapt, zoals al is gebeurd met de zoeklocatie bij Berkhout.

Door Connie Vertegaal - 13-3-2015

Medemblik steunt actiegroepen ,,We staan schouder aan schouder met de actiegroepen. Geen hond in Medemblik is hier voor, we zullen ons tot het gaatje verzetten tegen de plannen’’, aldus een strijdvaardige wethouder Hans Tigges.

Actievoerster Maria Weeber is blij met de steun van de gemeente. ,,Al hadden ze natuurlijk wel eerder kunnen protesteren’’, voegt ze er aan toe.

In Medemblik zijn drie plannen voor rijen megawindmolens. Twee van Eneco, bij Nibbixwoud, Hauwert en Midwoud van in totaal 19 windmolens en het plan Westfrisia van vijf molens bij Zwaagdijk-Oost.

De plannen van Eneco staan op losse schroeven na het besluit van Provinciale Staten om de minimale afstand tussen molens en dichtstbijzijnde woningen op te rekken naar 600 meter. Voor het plan bij Zwaagdijk-Oost heeft dit besluit geen gevolgen, want dat is een oud plan dat onder een overgangsregeling valt. Medemblik wil af van dit onderscheid.

Tigges: ,,Wij vragen de provincie om alles gelijk te trekken. Ook voor het plan bij Zwaagdijk-Oost moet 600 meter de grens worden. Dan kan dat plan ook afgevoerd.’’

Ondertussen heeft Eneco een gesprek gehad met de provincie over wat er nog wel kan in de zoekgebieden bij Nibbixwoud en Hauwert. Volgens Nibbixwouder Ed Entius die op kaarten cirkels heeft getrokken rond woningen blijven er misschien een of twee plekken over waar nog molens passen.

Maar in Haarlem ziet men dat anders. Provinciewoordvoerster Anja Berens houdt vol dat er nog weldegelijk rijen van zes windmolens mogelijk zijn op de zoeklocaties in de gemeente Medemblik.

Woordvoerder Arie Spruit van Eneco: ,,De maatregel heeft ingrijpende gevolgen voor onze plannen. Daar zijn ze van geschrokken bij de provincie. We hebben een afspraak gemaakt voor een tweede gesprek.’’

NHD