Opinie: GroenLinks wil meer democratie in Hollands Kroon

• woensdag 11 maart 2015
  • Categorie: , ,
  •  BARSINGERHORN - Het bestuur van GroenLinks Hollands Kroon is verbijsterd. Donderdag 5 maart 2015 heeft de gemeenteraad van Hollands Kroon besloten om al zijn democratische rechten op het gebied van ruimtelijke ordening aan B&W te delegeren.

10 maart 2015 - door Marjorie Pigge, Dichtbijmeeschrijver

Ons raadslid, Jan Eichhorn, was de enige die tegen het voorstel stemde. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat PHK ook tegengestemd zou hebben, maar helaas was Dorien Sybenga die avond verhinderd. Zowel de coalitie (CDA/VVD/LADA /SHK) als de oppositie (PvdA/CU/D66) stemde vóór. Dit betekent dat de gemeenteraad helemaal niets meer te zeggen heeft over ruimtelijke ordening.

Af en toe zal het college, als het zo uitkomt, de raad vragen om een zienswijze over hot items waar het niet zijn vingers aan wil branden. Dit is een wassen neus. Het college zal zélf een besluit nemen, ongeacht de mening van de raad, want democratische besluitvorming door de raad vindt niet meer plaats. Dit is niet goed. In een democratie wordt ook met de mening van de minderheid rekening gehouden, want door naar veel verschillende meningen te luisteren wordt de besluitvorming beter en democratischer. De oppositie vertegenwoordigt nu eenmaal, net als de coalitie, een groot deel van de inwoners van Hollands Kroon. Deze stem wordt nu niet meer gehoord.

Waarom hebben LADA en SHK hiermee ingestemd?
    Als oppositiepartijen twijfelden zij vorig jaar, net als GroenLinks, destijds vertegenwoordigd door Jacques de Vreede, nog ernstig aan het democratische gehalte van de besluitvorming in de gemeenteraad. Het was een belangrijk item bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. Geldt dat niet meer nu zij in de coalitie zitten?

GroenLinks vindt het onacceptabel dat de meerderheid van de raad de democratische rechten van de minderheid zonder blikken of blozen heeft weggestemd. Het is volslagen onbegrijpelijk dat de huidige oppositiepartijen PvdA, CU en D66 deze gang van zaken kennelijk heel normaal vinden. Het delegeren van besluitvorming naar het college kan leiden tot snellere procedures en tot klantvriendelijker en efficiënter werken. Daar is niets mis mee. GroenLinks staat dan ook in principe niet afwijzend tegenover het delegeren van een aantal bevoegdheden, maar wat er nu (en in 2012) is gebeurd, past niet bij de dualistische relatie die sinds 2002 tussen college en raad, ook in Hollands Kroon, zou moeten bestaan. Leden van de gemeenteraad zijn gekozen als volksvertegenwoordigers. Burgers mogen dan ook verwachten dat zij hen vertegenwoordigen, niet dat zij al hun democratische rechten uit handen geven. Nu dat toch is gebeurd, heeft de raad niets meer te zeggen over alles wat met ruimtelijke ordening te maken heeft.

Waarom? Het zal toch niet zo zijn dat gemeenteraadsleden het wel gemakkelijk vinden dat ze zo veel minder tijd aan het raadswerk hoeven te besteden? Interesseert het hen niet? Of snappen ze niet wat zij hebben gedaan? Het bestuur van de afdeling GroenLinks Hollands Kroon is bijzonder teleurgesteld over de gang van zaken.

Marjorie Pigge,

secretaris GroenLinks Hollands Kroon

Dichtbj.nl

Dit is toch wel barbaars te noemen, de hele raad stemt ermee in.
    Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk.
    Grote kritiek over wat er eerder gebeurd is en er moest en zou verandering in moeten komen
    De kiezer rekent hierop maar,loze beloften kiezers bedrog van de bovenste plank wat een ongelofelijke blunder van deze partijen die de kiezer in de maling genomen hebben.

P.Dekker zei

"GroenLinks vindt het onacceptabel dat de meerderheid van de raad de democratische rechten van de minderheid zonder blikken of blozen heeft weggestemd'

De vraag is natuurlijk of het juridisch gezien wel in de haak is wat er gebeurd is. Als onze zogenaamde "volksvertegenwoordigers" het niet meer nodig vinden dat er democratische besluitvorming plaats kan vinden dan geven ze daarmee aan dat ze de democratie afschaffen en dat kan natuurlijk helemaal niet. Het is natuurlijk wel de gemakkelijkste weg voor de raadsleden want ze kunnen nu alles met een gerust hart over laten aan het college met haar ambtenaren zonder zich ook maar in wat voor probleem dan ook te verdiepen, maar eigenlijk geeft de raad er mee aan dat de volledige raad opgeheven kan worden want die kunnen na dit besluit geen enkele invloed meer uitoefenen, dus OPHEFFEN die gemeenteraad en de raadsleden meteen naar huis sturen zonder wat voor vergoeding dan ook.

In Anna Paulowna en nu in Hollands Kroon is er nog nooit sprake geweest van democratie, VVD, CDA en PvdA bekonkelden alles achter gesloten deuren. Dat nu officieel de democratie is afgeschaft in Hollands Kroon is niet meer dan een gevolg van de achterbakse gang van zaken die al tientallen jaren voortwoekert. Zoals uit de hele politiek op het ogenblik blijkt wordt het Nederlandse volk op niet mis te verstane wijze door de politici bestolen, voorgelogen en belazerd, dat is niet alleen bij de VVD het geval, maar dat gebeurt bij de meeste politieke partijen.

Met zulke gemeenteraadsleden die geacht worden ons te vertegenwoordigen heeft een mens geen vijanden meer nodig.

Sam Kooy zei

Zijn dit volksvertegenwoordigers van HK ? Een schiterend besluit om elke verantwoordelijkheid van zich af te schuiven ! Jammerlijke Sukkels zijn het daar in Anna Paulowna.