'Windmolens splijtzwam'

• woensdag 22 oktober 2014
  • GRONINGEN -  De kwestie is een splijtzwam in het dorp.

''Landeigenaren die bij Meeden windmolens op hun grond zetten, zullen als paria's worden behandeld en weinig plezier beleven van hun turbines. Ze begeven zich een wespennest.''

Die dreigende woorden sprak Jaap Keuning van actiegroep Storm Meeden tijdens een vergadering van Provinciale Staten. ,,Het dorp zal zich niet neerleggen bij de komst van tientallen windmolens op minder dan twee kilometer van de bebouwing. U zet een dorpsgemeenschap zwaar onder druk. We zullen ons met hand en tand verzetten.''

Keuning betreurt dat de spanningen tussen voor- en tegenstanders in Meeden oplopen. ,,De kwestie is een splijtzwam in het dorp. En dat terwijl we juist een hechte gemeenschap moeten vormen om goed met de effecten van krimp om te gaan.''

Actiegroep Storm Meeden drong opnieuw aan op verschuiving van het windpark naar het noorden boven de A7. Dat deed ook Lies Zondag van Actiegroep Tegenwind. Ze waarschuwde Schijf. ,,Misschien moet u de vingers in uw oren doen als er kritiek wordt geleverd. Het wordt nog botter.''