D66 kritisch over sponsoring Kings door Port of Den Helder

• donderdag 23 oktober 2014
  • DEN HELDER - 23-10-2014 -De haven van Den Helder. D66 vraagt zich af wat sportsponsoring met het havenbedrijf van doen heeft.

Door Ronald den Boer

D66 in de Helderse gemeenteraad is kritisch over het vorige week afgesloten sponsorcontract tussen basketbalclub Kings en het havenbedrijf Port of Den Helder. D66 wijst er in vragen aan burgemeester en wethouders op dat de basketbalclub momenteel in financiële problemen verkeert, waarbij schuldeisers zich al tot de deurwaarder hebben gewend. Ook is de net aangestelde financiële man van Kings, Ron Tusveld, die zou helpen orde op zaken te stellen, inmiddels weer vertrokken.

Hoewel Port of Den Helder een geprivatiseerd bedrijf is, is de gemeente grootaandeelhouder en werkt ze nog wel met gemeenschapsgeld, aldus D66. De fractie wil daarom weten hoeveel geld er met de sponsoring is gemoeid, of burgemeester en wethouders op de hoogte waren van de financiële perikelen van de club toen het sponsorcontract werd getekend en welke gevolgen er zijn voor het havenbedrijf als Kings onverhoopt failliet gaat.

D66 vraagt zich bovendien af hoe de sponsoring valt te rijmen met de taken van Port of Den Helder (het exploiteren van de haven), in relatie tot de financiële positie van de BV. Zo verstrekte de gemeenteraad in mei van dit jaar nog een garantstelling van 8,5 miljoen euro aan Port of Den Helder.

NHD