Coalitieonderhandelingen Den Helder stukgelopen

• woensdag 28 mei 2014
  • DEN HELDER - De coalitieonderhandelingen tussen CDA, VVD en de Stadspartij zijn stukgelopen.

De Stadspartij is intern verdeeld over hoeveel wethouders de partij moet leveren. Het gros wil drie wethouders. De andere partijen houden vast aan twee.

De Stadspartij heeft de formateur laten weten dat de onderhandelaars Peter Reenders en Harrie van Dongen niet aan de onderhandelingstafel terugkeren.

Formateur George de Ceuninck zegt dat een groeiend wantrouwen van de Stadspartij tegen VVD en CDA aan de breuk ten grondslag ligt. Hij vindt het jammer dat het zo is geƫindigd. ,,We hebben tot dinsdagmiddag in een goede sfeer onderhandeld. Het coalitieakkoord is op een paar punten en komma's na gereed. De onderhandelaars van de Stadspartij zijn dinsdag voor overleg naar hun fractie teruggekeerd. Woensdag hebben zij laten weten dat zij niet aan de onderhandelingstafel terugkeren.''

Hoe het nu verder moet is niet duidelijk. Den Helder kan ruim twee maanden na de verkiezingen helemaal opnieuw beginnen met onderhandelingen. Welke partijen ook bij elkaar gaan zitten, zij zullen altijd bij de Stadspartij moeten aankloppen omdat die met elf zetels de grootste in de gemeenteraad is.

Peter Reenders van de Stadspartij zegt dat het voor hem nieuws is dat de onderhandelingen zijn stukgelopen.

NHD

Overal hetzelfde beeld; CDA en VVD niet te vertrouwen, geldt uiteraard ook voor PvdA, D'66, GL en vrijwel de rest van de lak aan de burger hebbende politici.