Groen licht voor plannen Petten

• woensdag 26 maart 2014
  • Schagen - Van Petten een bruisende badplaats maken.

Harry de Jong

Wethouder Jos Beemsterboer van de gemeente Schagen mag verder aan de slag met de plannen uit de structuurvisie om van Petten een bruisende badplaats te maken. Met alleen eenmansfractie DNA tegen gaf de gemeenteraad gisteravond groen licht voor verdere uitwerking van de plannen.

De raad stelde hiervoor een krediet van 13 miljoen euro beschikbaar. Waarbij de wethouder diverse opdrachten mee kreeg. Zo zal er veel beter dan tot nu toe moeten worden overlegd met dorpsbewonèrs zelf. Beemsterboer beloofde daarvoor de vorming van een klankbordgroep met daarin in elk geval vertegenwoordigers van de dorpsraad en de ondernemersvereniging. Het college zal de raad met grote regelmaat moeten aangeven hoe de planontwikkeling verloopt en of de gemeente financieel in de pas loopt.

Het gedachte appartementencomplex op het nieuwe duin moet iets 'passends' voor Petten zijn en niet het eerder voorgestelde 'iconische bouwwerk'. Ook bij de rondweg met insteekparkeren in de bermen werden vraagtekens geplaatst. „Gevaarlijk", aldus PvdA's Rolf Klant. Beemsterboer beloofde een verkeersdeskundige om advies te vragen. Woningbouw in duinvallei het Korfwater was voor veel partijen en een heikel punt. Alleen de Senioren-partij en Jess konden zich hier wel in vinden. „Als woningbouw in de duinvallei uit financieel oogpunt nodig is, dan moet dat kunnen", vond Hans Kroger van Jess.

Beemsterboer kreeg ook de opdracht ervoor te zorgen dat de nieuwe strandpaviljoens en strandhuisjes een feit kunnen zijn in het badseizoen nadat camping Corfwater is gesloten. Om zo te voorkomen dat Petten het een jaar zonder vakantiegasten moet stellen. ,,Opzet is dat de camping na het seizoen wis sluit. Het nieuwe strand ligt er dan al en voorjaar 2016 moeten strandhuisjes daar een feit kunnen zijn", gaf Beemsterboer aan.

De wethouder benadrukte dat de plannen in de structuurvisie 'houtskoolschetsen' betreffen. „De precieze invulling wordt in de loop van de tijd duidelijk, in overleg met betrokkenen. Er is dan ook nog de mogelijkheid bezwaar te maken."

DNA gaf aan de plannen niet te zien zitten. „De kracht van Petten is ruimte en rust. Dit plan sluit daar niet bij aan." D66 pleitte ervoor de zandsuppletie voor het beoogde binnenduin en de aanpak van Plein 1945 direct te starten, maar andere plannen gefaseerd in te voeren. De Democraten stemden uiteindelijk wel in met een overgang naar de realisatiefase van de structuurvisie. Zoals bijna de gehele raad. „Morgen beginnen", vond Klant (PvdA).

Markant

De Schager architect Rens Baker schetste op eigen
    initiatief een markant gebouw voor op het nieuwe duin
    bij Petten. „Een gebouw dat de duinvorm volgt. Met