Strijd om windturbine '158' laait op

• vrijdag 9 augustus 2013
  • Categorie: , ,
  • Sint Maartensbrug * De strijd tegen een windturbine aan de Grote Sloot in Sint Maartensbrug door omwonende Ina Vonk krijgt een nieuwe dimensie en laait op.

De 'buurvrouw' heeft, net als PVV-Statenlid Dannij van der Sluijs, bij de gemeente Schagen een zogeheten WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) ingediend om informatie te mogen inzien. En roept diverse andere omwonenden plus betrokkenen partijen op hetzelfde te doen.

Het is Vonk een doorn in het oog dat de gemeente door de bestuursrechter is gelast op te treden tegen de overlast die zij van turbine '158' ondervindt, maar dat in haar ogen niet of onvoldoende doet. De 'buurvrouw' voert al jarenlang juridische gevechten tegen de turbine.

Ze verhuisde in 1998 van Amsterdam naar Sint Maartensbrug en is van mening dat door de aanwezigheid van de turbine, schuin achter haat woning op zo'n 220 meter afstand, haar woongenot en nachtrust worden aangetast. Nu eist Vonk de uitdraai van turbinegegevens van 1 januari 2011 tot heden op. Wil inzage in de hoogte van een eerder opgelegde dwangsom aan eigenaar Schuijt en weten of die is betaald. En vraagt rapporten op over onderzoek naar vermeende scheefstand van de turbine plus slagschaduwhinder bij haar woning. De inwoonster van Sint Maartensbrug wil die gegevens binnen vier weken boven water hebben en per post toegestuurd krijgen. De gemeente zal daar eerst nog een beslissing over moeten nemen.

NHD

Aangezien de milieudienst in opdracht van de politiek haar onderzoeken verricht is het maar afwachten of er niet met de gegevens is geknoeid en dan is het nog de vraag of de onderzoeken wel volgens de regels zijn verlopen.
    Er is weinig of geen deskundigheid bij betreffende ambtenaren, ze rommelen al jaren maar wat aan en hebben er geen enkele moeite mee de zaken anders voor te stellen dan ze zijn.