Lada stelt vragen over accomodatiebeleid en Veerburg

• zondag 11 augustus 2013
  • Hollands Kroon - Burgemeester Nawijn geeft in de Telegraaf aan het gemeentehuis te willen sluiten.

PERSBERICHT LADA

De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de exploitatie van Veerburg, het accomodatiebeleid en over het artikel geplaatst in De Telegraaf waarin burgemeester Nawijn aangeeft het gemeentehuis te willen sluiten.

Accommodatiebeleid, exploitatie Veerburg __________________________________________________________________________

Geachte leden van het college,

Geheel in tegenspraak met het voorkeurscenario van het college betreffende het accommodatiebeleid lezen we dat Veerburg door de gemeente zelf zal worden geëxploiteerd per 1 juli 2013.
    Met maar liefst 3 ambtenaren.

1) Waarom is het niet mogelijk de hal te besturen uit een delegatie van gebruikers, of door een beheerstichting?
    2) Zijn daartoe pogingen ondernomen?
    3) Zo nee. Waarom niet?
    4) Waarom zijn de onderhandelingen met Pieter de Geus stukgelopen? (exploitatie reductie van 47.000 naar 10.000 euro is toch niet reëel)

We begrijpen dat het college van Anna Paulowna in 2011 de voorkeur had voor de bouw van een nieuw complex op sportpark Kleine Sluis waarbij de verenigingen dit zelf zouden gaan beheren en dat een meerderheid in de raad dit voorstel verworpen heeft. In de presentatie van de architect van 24 juli 2012 lezen we de stapsgewijze aanpassingen van Veerburg t/m 2019. Graag ontvangen wij een overzicht van gemaakte en nog te maken kosten van (achterstallig) onderhoud en geplande nieuw en verbouw over de jaren 2011 t/m 2019.

5) Hoe ziet het exploitatieoverzicht van 2014 er uit , inclusief rentes en afschrijvingen ?

Met vriendelijke groet,

Rob Ravensteijn,
    Jip Pankras

Accommodatiebeleid
    ____________________________________________________________________________

Geachte leden van het college,

In aansluiting op onze eerder gestelde technische vragen over de kadernota accommodatiebeleid en uw schriftelijke reactie daarop stellen wij deze vragen wederom, nu als beleidsvragen.

Tijdens onze zoektocht elders in het land zagen wij hoe de gemeente Noordwijkerhout voor een vergelijkbare situatie informatie bij elkaar heeft gebracht. Indien ook Hollands Kroon de kadernota zou uitbreiden, e.v. met een vergelijkbaar financieel aanhangsel, biedt dit betere mogelijkheden om tot inzicht en verantwoorde beslissingen te komen. Onze verwijzing betreft: “concept kadernota Noordwijkerhout 2012”

Vragen:

1: wilt u de technische vragen alsnog beantwoorden ? (zie bijlage)
    2:Bent u bereid het inzicht in de bestaande accommodaties uit te breiden met financiële informatie zoals te vinden in de concept kadernota Noordwijkerhout 2012?
    3: Hoe denkt u het vraagstuk van “veronderstelde overcapaciteit” voor uzelf, de raad en betrokken gebruikers in beeld te brengen?
    4: Tussentijdse onomkeerbare deelbesluiten kunnen het eindresultaat nadelig beïnvloeden. Hoe wilt u dat voorkomen?
    5: Hoe ziet het beslissingsproces van samenvoegen en afstoten er uit? Hoe en In welk stadium gaat de raad hierin betrokken worden?

Over de toekomst van het gemeentehuis: In de Telegraaf van 24/6 lezen we een citaat van Burgemeester Jaap Nawijn: “We gooien de hele ambtelijke organisatie op zijn kop. Over een jaar wil ik het gemeentehuis sluiten.”

Na de recente uitbreiding van het gemeentehuis Niedorp (2008, bijna 1 miljoen), het streven van de stuurgroep naar concentratie van de ambtelijke organisatie met tijdelijke huisvesting (2011, half miljoen), herinrichting van dependance Hollands Kroon (2011, half miljoen), aanpassing raadszaal en publieke ruimte (2012/13 enkele tonnen) komt dit vreemd en verkwistend over.

Vragen in dit verband:

6: Is de burgemeester c.q. het college bevoegd tot het nemen van een dergelijk besluit? Zo ja, op grond waarvan? Zo nee,
    7: Heeft de raad hierover op enig moment een besluit genomen, dan wel aanleiding gegeven een dergelijke weg in te slaan?
    8: Vloeit het voornemen tot sluiting van het gemeentehuis voort uit de onlangs vastgestelde Kadernota Accommodatiebeleid?
    9: Als het gemeentehuis zou komen te vervallen, denkt het college dan aan herbestemmen of aan sloop?
    10: Indien herbestemmen: Zijn hiervoor gegadigden in beeld en leidt dit tot leegstand elders?
    11: Wat zijn de financiële gevolgen van “het op zijn kop gooien van de hele ambtelijke organisatie”?
    12: Zijn er nog andere gevolgen (positief en negatief)?

Met vriendelijke groet,

Rob Ravensteijn fractie LADA

Bijlage:
     • Technische vragen m.b.t. Kadernota accommodatiebeleid o.a. over de MOP (Meerjaren Onderhouds Planning)
    • Nota accommodatiebeleid Noordwijkerhout

_________________________________________________________________________________