Hoog sterftecijfer in gemeente Schagen

• donderdag 2 mei 2013
  • Schagen - In de gemeente Schagen woonden eind maart van dit jaar net zo veel mensen als op nieuwjaarsdag.
    Hans Duin

Na een kleine toename in de eerste maanden van dit jaar was er in de derde maand een daling, met name door een hoog sterftecijfer. Tegenover 68 geboortes stonden in het eerste kwartaal 103 overlijdensgevallen.

Naar mag worden aangenomen heeft deze tendens van alles van doen met de bovengemiddelde vergrijzing. Er was een kleine plus in de mensen die zich vestigden in de gemeente ten opzichte van de vertrekkers.

In Hollands Kroon is er nog altijd sprake van een geboorteoverschot: de wieg van 87 baby's stond in de poldergemeente. Daarentegen waren er 76 doden te betreuren. Desalniettemin kromp het bevolkingsaantal licht, namelijk van 47.670 naar 47636. Dit komt omdat er meer mensen uit de gemeente vertrekken dan er komen wonen. Ook vorig jaar keerden per saldo meer mensen Hollands Kroon de rug toe: tegenover 1406 nieuwkomers stonden 1563 vertrekkers.

NHD

Sam Kooy zei

Schagen is in trek. Dat weten de gemeentelijke bestuurders maar al te goed. Reden: de ruime voorzieningen zeker voor een klein plaatsje als Schagen. Daarom vindt er nog enige woningbouw plaats. Maar voor wie dan wel ? Ook dát is overduidelijk. Er wordt gebouwd voor oudere niet-ingezetenen van Schagen. Mensen die nog gebruik willen en kunnen maken van die voorzieningen die er elders niet zijn. En....jongeren vertrekken vanwege de minimale kansen om zich maximaal te kunnen ontwikkelen en te kunnen beschikken over een goede baan. Vertrekken immers naar de Randstad danwel Amsterdam ! De consequentie van e.e.a. is dat de vergrijzing in Schagen onevenredig hard zal toeslaan. Het wordt tijd dat het dagelijks bestuur van de gemeente zich eens "op de kop" gaat krabben teneinde het tij te keren om niet te verzanden in een situatie gelijk Den Helder.