Raad verrast door weerstand tegen masterplan Den Oever

• vrijdag 1 maart 2013
  • Categorie: , ,
  • ANNA PAULOWNA  Kritiek op communicatie.
    DOOR MIKE DEUTEKOM

Wethouder Theo Meskers heeft gisteravond pittige vragen van de gemeenteraad van Hollands Kroon moeten beantwoorden over het masterplan voor de haven van Den Oever. De raad is verrast door de vele kritische geluiden uit het vissersdorp, terwijl Meskers toch lange tijd met belangengroeperingen om tafel heeft gezeten.

Niet alleen de oppositiepartijen, maar ook Meskers eigen VVD en coalitiepartner CDA vroegen zich af waar de weerstand opeens vandaan kwam. „Hoe kan het dat er zoveel gesprekken zijn geweest en er nu toch zoveel kritische geluiden komen uit Den Oever?", vroeg VVD-fractievoorzitter Jan Swaag aan de wethouder. „Ook voor de verplaatsing van de Dekamarkt, dat al in de - nog door de gemeenteraad van Wieringen - vastgestelde visie voor Den Oever staat, lijkt bij de Zakendub geen draagvlak meer. Terwijl die ook bij het opstellen van die visie waren betrokken."

Het CDA stelde dat er bij de uitwerking van de visie tot het huidige koersdocument, dat het masterplan is, iets is misgegaan in de communicatie. „Er is iets uit koers geraakt", stelde CDA'er Reginald Visser. „De wethouder moet weer in overleg met degene die mee moeten met die koers."

Draagvlak

Meskers was ook verrast door de kritiek die de laatste weken de kop op stak. „Woensdag 6 maart ga ik weer met mensen van de Industriegroep en de Zakenclub aan tafel. Het realiseren van dit omvangrijke project kan alleen als er draagvlak is in het dorp."

De wethouder kondigde aan dat er op 27 maart in het Vikingschip een informatieavond is gepland waar de gemeente, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Rijkswaterstaat hun plannen tot wat gezamenlijk 'Waddenpoort Den Oever' moet worden, gaan uitleggen. Het project omvat omvangrijke veranderingen in 37 deelprojecten aan de haven en in het dorp naar aanleiding van de noodzakelijke dijkverzwaring die in 2015 van start gaat.

NHD

"De raad is verrast door de vele kritische geluiden uit het vissersdorp, terwijl Meskers toch lange tijd met belangengroeperingen om tafel heeft gezeten",aldus Mike Deutekom.
    Hiermee wekt Deutekom de indruk dat de belangenverenigingen het met Meskers eens zouden zijn, althans tot voor enkele weken, maar:

Meskers zegt verrast te zijn door de plotselinge ommezwaai van de belangenverenigingen.
    Zoals verwacht mag worden van een "integere" politicus zuigt hij dit uit zijn duim want de insprekers uit Den Oever op de raadsvergadering wisten anders te vertellen, namelijk dat er vanaf het begin weerstand tegen de plannen was vanuit de belangenverenigingen, dus vanuit de bevolking.
    Wat Meskers heeft gedaan is gewoonweg liegen tegen de raadsleden. Vroeger was dat een politieke doodzonde maar met de huidige politici is het schering en inslag dus wordt het gewoongoed.

Misschien dat dit College eens bij zichzelf te rade moet gaan of het zinvol is met hun manier van "besturen" BURGERPARTICIPATIE in te voeren.
    Franken(CDA) en Meskers(VVD) hebben in ieder geval geen flauw benul wat BURGERPARTICIPATIE in zal houden gezien hun besluiten over het Traformatorstation en nu weer dit onzalige plan in Den Oever.
    .

Gelukkig dat er nog mensen uit een vissersdorp zijn die tegen het met het vermaladijde boerenvirus besmette College weerstand durven te bieden. Zoals ze hun dorp altijd tegen het water hebben beschermd zullen ze het nu beschermen tegen de doortrapte politici uit Hollands Kroon.

We worden steeds ouder, de brandstofprijzen rijzen de pan uit, Noord-Holland ontvolkt, waarom dan een centraal gelegen supermarkt verhuizen naar de buitenkant van een dorp?
    Hier blijkt maar weer eens uit dat zelfs zulke simpele excuses om een supermarkt niet te verplaatsen voor onze politici te ingewikkeld zijn.

de woorden

DE RAAD IS VERRAST

zegt toch al genoeg.

De raad is corrupt, schijnheilig, dom, en denkt de burger te kunnen onderschatten.
    De kruik barst toch op een keer als er maar genoeg mensen de waarheid onder ogen zal worden gebracht.

Sam Kooy zei

Na amper 1 jaar "aan de macht" en Meskers zal de Wieringers wel eens even vertellen hoe zij zich behoren te gedragen aan de hand van zijn leiband. Wat denkt deze man in hemelsnaam ? Hij zal moeten nalaten te anticiperen op vroegere ideëen denkend aan de woorden van zijn "maat" van Dijk tijdens de Accomodatiesessies: "niet achteruit kijken maar naar de toekomst". Wel nu Meskers: je hebt hier te maken met Wieringer vissers die hun mannetje (en mondje) wel staan en zich niet zullen laten ondersneeuwen door speeltjes van ene meskers danwel leidinggevenden van de Gemeente Hollands Kroon. V.w.b. het Accomodatiebeleid: van Van Dijk hoor je over dit item niets meer ofschoon de vervolgsessies allang hadden moeten aanvangen. Is hij in de mist terecht gekomen ?
    Eén vraag rechtstreeks aan het dagelijks bestuur: "Wat is er in hemelsnaam bij jullie aan de hand ?" Je hoort niet anders dan onderhuids en openlijk gemopper en dito ernstige kritiek over het doen en laten van dit bestuur !