PVV-vragen in Staten over maatwerk voor windmolens.

• vrijdag 1 maart 2013
  • Haarlem,

Vragen van de heer D.J. van der Sluijs (PVV), inzake maatwerk bij windmolens.

Inleiding

De heer D.J. van der Sluijs wil graag vragen stellen over maatwerk bij windmolens. Dat windmolens geluidsoverlast veroorzaken, is al aangetoond in diverse onderzoeken, evenals de mate (het aantal omwonenden dat hier last van heeft) waarin deze geluidsoverlast plaatsvindt. De geluidshinder blijkt zelfs 3 keer zo hoog te zijn als van snelwegen is toegestaan. Een groot probleem dus. Deze hinder heeft in sommige gevallen zelfs al geleid tot gezondheidsproblemen.

Naast deze 'vorm van geluidshinder' is er ook onderzoek gedaan naar laagfrequentgeluid door de universiteit van Aalborg in Denemarken. De Deense professoren Henrik Møller, Steffen Pedersen, Jan Kloster Staunstrup en Christian Sejer Pedersen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het geluid van windmolens. Zij hebben vastgesteld dat windturbines, en in het bijzonder de nieuwe generatie mega turbines, een (te) hoog laagfrequent geluid produceren dat zowel binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en zelfs gezondheidsschade veroorzaakt, indien het de 20dB overstijgt.

Op 17 december 2012 is in de Provinciale Staten van Noord-Holland de motie van mijn fractie aangenomen met het dictum: “De Staten, gehoord hebbende de beraadslaging verzoeken de gedeputeerde in Den Haag te laten onderzoeken of er in het belang van de burgers andere geluidsnormen, dan wel gelijke normen kunnen worden opgesteld.” En met andere geluidsnormen wordt bedoeld dat geluid op piekmomenten wordt gemeten. Hiermee hebben de Staten aangegeven dat zij het aspect geluidsoverlast bij windmolens als zeer belangrijk aanmerken.

Een deel van de overlast van bestaande en nieuw te bouwen windmolens is te voorkomen door maatwerk toe te passen. Het Activiteitenbesluit biedt het plaatselijk gezag de mogelijkheid om aanvullende regels ten aanzien van het geluid vast te stellen. Hierdoor zal de overlast voor de woon- en leefomgeving beperkt kunnen worden.

Volgens het Activiteitenbesluit moeten de belangen van alle betrokken partijen worden afgewogen en moet het bevoegd gezag motiveren waarom het bepaalde belangen zwaarder laat wegen dan anderen. Alhoewel het plaatselijk bestuur de beschikking heeft over dit instrument, wordt het in de praktijk nog nauwelijks toegepast.

Vragen

1. Bent u bekend met de inhoud van het onderzoek naar laagfrequentgeluid dat door de Deense universiteit van Aalborg bij Maastricht is uitgevoerd?

2. Bent u het met de conclusie eens dat een (te) hoog laagfrequent geluid zowel binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en zelfs gezondheidsschade veroorzaakt? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

3. Bent u op de hoogte dat er het instrument van maatwerk in Nederland ergens wordt toegepast. Zo ja, waar?

4. Bent u op de hoogte van het advies van de Milieudienst Kop van Noord-Holland dat de afstand tot de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige bestemming (bijvoorbeeld een woning) moeten worden gebaseerd op het plaatselijke achtergrondniveau? Graag een gemotiveerd antwoord.

5. Bent u op de hoogte van de uitspraak van de Raad van State dat voor wat betreft windturbine aan de Grote sloot 158, de normering zou moeten worden gebaseerd op het plaatselijke referentieniveau van het achtergrondgeluid? Graag een gemotiveerd antwoord.

6. Bent u het met de PVV eens dat, op dit moment, bij de belangenafweging voor het toepassen van maatwerkvoorschriften, de belangen van inwoners van Noord-Holland die in de buurt van een windturbine wonen, ondergeschikt zijn aan bijvoorbeeld de duurzaamheids- belangen? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

7. Bent u het met de PVV eens dat, mede gezien het grote aantal windmolenklachten2 die dagelijks worden gemeld, u ter bescherming van het woon- en leefmilieu van de inwoners van Noord-Holland, alle gemeenten moet inlichten over het toepassen van het maatwerk instrument? Zo ja, op welke termijn zal dit gebeuren? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

8. Bent u het met de PVV eens dat, gezien de vele zwaarwegende redenen, het voor het plaatselijk gezag geen moeilijke opgave is om een gedegen motivering te formuleren teneinde een maatwerk voorschrift op te 2 www.windmolenklachten.nl leggen? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

9. In de praktijk blijkt dat de mogelijkheden voor maatwerk bij zowel burgers, politici als windexploitanten nauwelijks bekend is. Het zou goed zijn als de overheid en alle betrokken partijen in de omgeving van een (bestaande en) nieuw te bouwen windmolen in een vroegtijdig stadium bij de mogelijkheden voor maatwerk worden betrokken en juist worden geïnformeerd. Is het College bereidt hier op korte termijn beleid c.q. richtlijnen voor gemeentes hierover op te stellen? Zo neen, waarom niet. Graag een gemotiveerd antwoord.

10. Bent u bereid om bij de minister van Infrastructuur en Milieu aan te dringen op een verdere verruiming van de mogelijkheden voor toepassing van maatwerkvoorschriften voor windturbines in het Activiteitenbesluit. Zo neen, waarom niet. Graag een gemotiveerd antwoord.

11. Is het College bereid om op korte termijn fondsen vrij te maken om windmolens te verplaatsen die nu veel overlast aan omwonende veroorzaken? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

Gedeputeerde staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.

Als de milieudienst bij hoge uitzondering al eens adviseert om maatwerk toe te passen dan wordt dat eenvoudigweg door de gemeente genegeerd en kan de overlastveroorzaker gewoon doorgaan met zijn vaak illegale praktijken.

Zou het te maken kunnen hebben met curruptie? bestuurlijke onbenullen?dwarsliggende ambtenaren? Wie het weet mag het zeggen maar dat het niet klopt is een ding wat zeker is.