Transformatorstation bij De Weel

• zaterdag 12 mei 2012
  • Categorie: , ,
  •  12 mei 2012 Niedorp -  De PvdA keert zich dus tegen een eerder door haar ondersteunde motie, zonder dat er nieuwe gezichtspunten zijn die de move van deze partij kunnen verklaren.

Heet hangijzer

De handtekeningenactie in ’t Veld en De Weel heeft meer dan duizend reacties tegen het transformatorstation op locatie 4 bij De Weel opgeleverd. Dat betekent dat 75 procent van de volwassen bevolking het station op die plek niet ziet zitten.

DOOR WIM SEPERS

Ook procedureel is er het nodige aan te merken. Een tweetal essentiële rapporten zijn (nog) niet openbaar gemaakt. Omwonenden en belanghebbenden, die gebruik hebben gemaakt van de inspraakmogelijkheid, hebben hun reactie dus moeten bouwen op onvolledige informade. Een rapport over de ruimtelijke onderbouwing van het plan noemt een afstand tot de dichtstbijzijnde bebouwing van 200 meter. In werkelijkheid bevinden de dichtbijstaande woningen zich op 80 respectievelijk 100 meter.

Ondanks verontwaardigde reacties van de bewoners, stelt de gemeente dat kennis is genomen van deze fout en dat het rapport zal worden aangepast; de consequenties voor de betreffende bewoners blijven onbeantwoord.

Motie

Ook politiek blijkt het transformatorstation een heet hangijzer te zijn. In de voormalige gemeente Niedorp is in december 2011 door de oppositiepartijen, met steun van de meerderheid van de PvdA, een motie aangenomen met de strekking: ’geen transformatorstation op locatie 4, maar ga op zoek naar een alternatief, bijv. locatie 5’. Op 19 april jl. krijgt aanvrager Tennet/Liander de gelegenheid om nog de plannen aan de gemeenteraad toe te lichten, dit is in verband met de agendering van dit onderwerp voor de raadsvergadering van 26 april. Uit niets blijkt dat de aanvrager zich serieus heeft ingespannen om alternatieve locaties te onderzoeken. Een dag voor de raadsvergadering verzoekt de verantwoordelijke wethouder het agendapunt te schrappen met de vage argumentatie dat er nog iets met de provincie moet worden geregeld.

Opnieuw dient de oppositie een motie in met het verzoek de eerdere motie alsnog uit te voeren. Deze nieuwe motie wordt door de coalitiepartijen, inclusief de PvdA, weggestemd. De PvdA keert zich dus tegen een eerder door haar ondersteunde motie, zonder dat er nieuwe gezichtspunten zijn die de move van deze partij kunnen verklaren.

Halsstarrige houding

In de extra raadsvergadering vane mei jl. heeft wethouder Franken alsnog schoorvoetend toegezegd rekening te zullen houden met de motie van december 2011. Haar eerdere halsstarrige houding roept bij de belanghebbenden de vraag op of zij daadwerkelijk de intentie heeft om af te zien van de oorspronkelijke locatie.

Coalitieakkoord

Het coalitieakkoord van Hollands Kroon spreekt van ’interactieve beleidsvorming met belanghebbenden’. De belanghebbende omwonenden hebben daarvan nog niets gemerkt! Het wordt hoog tijd dat de politieke beleidsmakers luisteren naar de argumenten en bezwaren van de bewoners van ’t Veld en De Weel. Dat kan niets anders betekenen dan dat wordt afgezien van de heilloze oorspronkelijke plannen op locatie 4.

Bron: NHD