Omstreden turbine zet Zijpe voor blok

• vrijdag 3 juli 2009
  • Categorie: , , , ,

• „In het buitenland staat dit type turbines op twee kilometer af­stand," wist H. Nieman (BKV).

De gemeenteraad van Zijpe voelt zich voor het blok ge­zet met de gang van zaken rond de inmiddels omstreden wind­turbine aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug. Door allerlei wet- en regelgeving zag de meer­derheid van de raad zich ge­dwongen planologische mede­werking te geven om de plek waar de turbine staat te legalise­ren, maar dat ging niet van harte.

Wegens overtreding van de mi­lieuregels heeft de exploitant van de turbine inmiddels het maximum aan boetes opgelegd gekregen. „Nu moeten we gaan innen," zei wethouder B. Blonk. „De turbine kan voldoen aan de eisen in de milieuvergunning, maar de exploitant overtreedt de regels willens en wetens. Het is heel erg dat hij op deze manier steeds irritatie blijft oproepen. We overwegen nu om bij nieuwe overtredingen de boetes te ver­hogen, of om de turbine stil te zetten. Maar dan krijg je weer te maken met beroep en opschor­tende werkingen en zo. We zijn er nog niet uit."

Ook wethouder Morsch meen­de, dat de gemeente geen kant meer uit kan: „De milieuvergun­ning is afgegeven voor de plek waar de turbine nu staat. Als we tegen zijn, kunnen we verplich­ten de molen af te breken en dan mag hij op de oorspronkelijke plaats, twintig meter dichter bij de woonomgeving, toch weer opnieuw gebouwd worden. Daarom zal de rechter volgens mij altijd zeggen, laat staan waar-ie nu staat."

Verdeeld

De raad stemde verdeeld over de medewerking. Natuurlijk Zijpe was onomwonden tegen. „Het is een ongewenste illegale situatie, en zo kan je de uitleg van de het openbaar ministerie lezen.

On­voorstelbaar dat we deze situatie laten bestaan," zei C. Koning. „In het buitenland staat dit type turbines op twee kilometer af­stand," wist H. Nieman (BKV). „Op papier kan het allemaal wel kloppen, maar in de beleving van de mensen pakt het allemaal heel anders uit." P. Marees (VVD) vond dat de gemeente wegens de overtredingen snel moet optre­den.

Na een schorsing besloot de raad met zeven tegen vijf stem­men de medewerking te verle­nen. „Links- of rechtsom, we staan met de rug tegen de muur," vond H.Kröger (BKV).