NIEUWBOUWPLANNEN ZAP VAN EWIJCKSLUIS

• zaterdag 2 mei 2009
  • 2 mei 2009 Ewijksluis - Ook ZAP moet de milieuvoorschriften naleven.
    BOUWAANVRAAG KANTOOR ZAP.

ZAP heeft enige tijd geleden een bouwaanvraag ingediend bij de gemeente Anna Paulowna voor de bouw van een kantoor aan de Binnenhaven, kosten € 330.000,00. In een schrijven van de gemeente Anna Paulowna, gedateerd 25 febr. 2008, behandeld door de gemeentevoorlichter en ondertekend door gemeentesecretaris en de toenmalige burgemeester staat o.a. te lezen: “Een verzoek van ZAP om een nieuw kantoor te mogen bouwen, deed ons de vraag stellen of de bouw daarvan, DIE WIJ VOLGENS HET GELDENDE BESTEMMINGSPLAN NIET KUNNEN TEGENHOUDEN, gewenst is in het licht van ontwikkeling van deze dorpskern”.

Merkwaardig is wel, dat voor de recente aanvraag van de bouw van een kantoor de gemeente een projectprocedure moet volgen om het bestemmingsplan te veranderen (vervanging van art.19.1 procedure). In de brief van 25-02-08 worden de zaken anders voorgesteld als ze nu blijken te zijn, wat daar de reden van is blijft vooralsnog een raadsel. We kunnen stellen dat als de gemeente toestemming geeft voor de bouw van een kantoor, daaraan de bouw van een graanloods, kosten € 300.000, gekoppeld zal worden.

Economisch gezien is het niet logisch een dergelijk groot kantoor te bouwen ten behoeve van een paar zeer verouderde loodsen zonder daaraan de bouw van een nieuwe graanloods te koppelen.

HET VOORNEMEN VAN EEN TE BOUWEN GRAANLOODS

In een artikel van het Noord Hollands Dagblad van 25-03-2008 betreffende de NIEUWBOUW ZAP, staat te lezen dat volgens de directeur, ZAP plannen heeft voor de bouw van een opslagloods voor granen met de afmetingen, lang 45 meter, breed 30 meter en met een goothoogte van een meter of 6. De toegestane nokhoogte voor de graanloods is volgens het bestemmingsplan 10 meter. De aanvraag is nog steeds in behandeling. De tekeningen zijn twee keer afgewezen door de Welstandscommissie. Milieu-eisen In het bezoekverslag van de milieudienst (01-09-2008) staat te lezen dat ZAP Anna Paulowna valt onder milieucategorie 3. Volgens de bijlage A van de STAAT VAN INRICHTINGEN, pagina 5, valt een drogerij in klasse 4. Pagina 6 Graanopslag- en bewerking klasse 4. Het vigerende bestemmingsplan voorziet slechts in klasse 1 en 2.

In hetzelfde bezoekverslag van de milieudienst van 01-09-2008 staat o.a. te lezen: “ Er is geen losse stort van zaden en granen alleen in kisten. DIT VERKLEINT DE KANS OP STOFEXPLOSIES AANZIENLIJK”. (stofexplosies, zie internet stofexplosie graanloods) STOFEXPLOSIE !!!!!!!!!!!!!!! schrijft de milieudienst, maar blijft dus zeker mogelijk.

In het milieurapport staat nergens vermeld of het aantal dagen dat gedroogd mag worden (uit de stukken blijkt maximaal 10 dagen) wel of niet is overschreden. Ook staat nergens vermeld of er in verband met stofexplosie of brandgevaar, in de avond, nacht of vroege ochtend gedroogd mag worden zonder dat daarbij toezicht aanwezig is. Mocht er in de (nabije)toekomst wel sprake zijn van de bouw van een graanloods, dan zullen vele tonnen graan gedroogd moeten worden in de drogerij, de uitstoot van ongefilterde lucht door een zijgevel (foto) zal, nog meer dan nu al het geval is, ontoelaatbare overlast veroorzaken aan de pal naast gelegen jachthaven, woningen en horeca.

Gezien de voortdurende problemen met de geluidsoverlast, mag men verwachten dat er regelmatig geluidsmetingen worden verricht, helaas voorziet de milieudienst hier niet in. Het wekt ook verwondering dat de milieudienst niet heeft geconstateerd dat er een verticale gefilterde dakafvoer (zoals beschreven in punt 6.3 van de voorschriften) nodig voor de afvoer van de drogerij, al vele jaren ontbreekt. Bij ”CONCLUSIE” van het milieu-rapport, pagina 4, staat niet ingevuld of de vergunning dekkend is. Gezien de kans op stofexplosies is het de vraag of de activiteiten passen binnen de richtlijnen van de Arbo-wet (ATEX 137), of onder de Warenwet (ATEX 95)? Of er een volgens de Arbo-wet en het Arbobesluit verplichte risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) is gemaakt, is vervolgens ook niet duidelijk. Ook rijst de vraag of er ooit wel eens vanwege eventueel stofexplosiegevaar een Kwantitatieve Risico Analyse (QRA) is uitgevoerd en of er sprake is van een Brandpreventieplan. De aanwezige stukken hebben ook dat niet duidelijk kunnen maken. Bij een milieucontrole uitgevoerd op 31-10-2001 bleek toen ook al het nodige niet in orde te zijn. Het is teleurstellend dat het vervolgens tot september 2008 duurt voordat er weer een milieucontrole plaats vindt ondanks de vele problemen, ook in het verleden.

In de CONCLUSIE van het rapport staat te lezen dat het naleefgedrag slecht is, je mag dan verwachten dat er veel meer gecontroleerd zal worden. Aangenomen zou mogen worden, dat ook het gemeentebestuur en VROM van het rapport op de hoogte zou worden gebracht, gezien de plannen voor de toekomst met Van Ewijcksluis. Helaas is dat niet gebeurd. Het bedrijf voldoet niet aan de milieu-eisen en in een dorpskern met woningen op 15 meter afstand is het onverantwoord een bedrijf met dergelijke risicovolle activiteiten te handhaven, laat staan uit te breiden. Mede gezien de vele recreanten die hier op korte afstand van het bedrijf vertoeven.

RISICO RATTENPLAAG

In de Telegraaf van 29-07-2008 en de Telegraaf van 24-09-2008 staat een artikel over de gevaren van ratten, dit ivm. de eventueel te bouwen graanloods die een overvloed aan ongedierte zal aantrekken. Er staat o.a. te lezen: “De ratten kunnen diverse ziektes veroorzaken en verspreiden. Het Kennis en Adviescentrum Dierplagen zegt dat hierdoor jaarlijks tien mensen komen te overlijden. De knaagdieren verspreiden onder meer de ziekte van Weil, waaraan enkele maanden geleden nog een Friese agent overleed.

Volgens het ministerie van VROM wordt de kans op verspreiding van mond en klauwzeer, vogelgriep en varkens pest vergroot”.(aldus de Telegraaf) In De Pers van 17-03-2008 staat o.a. te lezen: “Tegelijk met de zwarte rat rukt ook het door knaagdieren overgedragen Hantavirus op dat ernstige nierschade kan veroorzaken.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu maakt zich zorgen”. Het AD wist enige tijd geleden nog te melden dat er in de Amsterdamse Graanhaven een zwarte rattenplaag heerst. Kortgeleden besteedde een actualiteitenrubriek op TV aandacht aan het resistent worden van ratten en het daardoor steeds sneller voortplanten (Het onderzoek is verricht door een Duits onderzoeksbureau).

In het dorp Van Ewijcksluis zwemmen in de zomer regelmatig kinderen en volwassenen in het water van de Binnenhaven, pal gelegen naast de bewuste loodsen. We moeten er toch niet aan denken dat de zwemmers het risico lopen in door ratten besmet water te zwemmen en daardoor ernstig ziek worden.

C. BEDRIJFSDOELEINDEN (bestemmingsplan Van Ewijcksluis)

Daarin staat te lezen o.a.: Artikel 6 punt 5 Vrijstelling na adviesaanvraag. Burgemeester en wethouders kunnen, na advies te hebben ingewonnen van de Inspectie voor Volksgezondheid en de Milieuhygiëne en indien van dat advies wordt afgeweken vooraf van Gedeputeerde Staten een verklaring van geen bezwaar ontvangen, vrijstelling verlenen van het bepaalde in het eerste lid met betrekking tot de toegelaten categorieën van de Staat van Inrichtingen, mits het geen bedrijven betreft die zijn genoemd in het “Besluit categorie A- inrichtingen Wet geluidshinder‘ (Stb.1981 nr.671), en mits deze bedrijven VERKEERSTECHNISCH BEZIEN AANVAARDBAAR ZIJN IN DE KERN IN VERBAND MET DE BELASTING VAN DE WEGENSTRUCTUUR EN MITS VOORZIEN WORDT IN VOLDOENDE PARKEERGELEGENHEID.

INFRASTRUCTUUR

De infrastructuur in het dorp is slecht. Het zal daardoor lastig, zo niet onmogelijk zijn vanwege de bovengenoemde beperkende bepaling een (bouw) vergunning te verstrekken, de vraag is dan ook nog of de bouwtekeningen aan verder beperkende bepalingen voldoen. Een ander onderwerp wat van invloed kan zijn op de plannen van de gemeente Anna Paulowna en ZAP zijn de geruchten over een snelweg die steeds vaker opduiken. De nieuw aan te leggen snelweg zal eventueel vanaf Wieringerwerf (A7) richting Den Helder gaan lopen en langs Van Ewijcksluis. De huidige hindernisbaan die Den Oever met Den Helder verbindt, is geen serieuze oost-west verbinding in de kop van Noord Holland, (zeker het eerste deel vanaf Den Oever naar rotonde Van Ewijcksluis). Ook het aan te leggen Wieringer Randmeer met de daaraan verbonden woningbouw, heeft behoefte aan een goede oost west verbinding. Wethouder van der Laan heeft zich in een krantenartikel zich hier niet negatief over uitgelaten te hebben. Ook berichten van de provincie om de status van PEHS van het Lage Oude Veer af te halen, wijzen in die richting. Bijkomend voordeel voor de gemeente Anna Paulowna van deze nieuwe snelweg is de ontsluiting van de aan te leggen Kooyhaven. Met de huidige slechte infrastructuur aldaar zal geen weldenkend bedrijf op de Kooyhaven zijn tenten opslaan.

WAAR KIEST DE POLITIEK VOOR?

Laten zij de financiële belangen van de 40 leden van de coöperatie ZAP zwaarder wegen als de gevaren voor mens, dier en milieu? Dat een bedrijf sinds jaar en dag zijn activiteiten in een dorpskern heeft, wil niet zeggen dat het daar ook rechten aan kan ontlenen, ook ZAP heeft zich te houden aan bestemmingsplan en milieuvoorschriften. Dat ZAP in 1985 toestemming van de gemeente heeft gehad in de dorpskern op enkele meters afstand van woningen een drogerij te kunnen opstarten is op zich al wonderbaarlijk. Alles overziende kan en mag de gemeente normaal gesproken geen vergunningen verlenen voor de bouw van een kantoor en een loods. Het moet mogelijk zijn dat politiek en ZAP tot een voor alle partijen, inclusief de bewoners aanvaardbare oplossing komen. ZAP had in het recente verleden al een plaats op het oog om het bedrijf te verplaatsen. Gezien de huidige situatie en de plannen voor de toekomst van het ZAP, moet het voor de gemeente niet erg moeilijk zijn ZAP te overtuigen van de noodzaak tot verhuizen.

Lees ook:

VAN EWIJCKSLUIS: ZAP-loods erbij?

Bron: Redactie JAS