Agrariërs stellen lijst met voorwaarden op

• vrijdag 10 april 2009
  • Categorie:
  • 10 april 2009

Anna Paulowna - LTO Noord pleit daarom voor een goed systeem dat de kwaliteit van het opper­vlaktewater in de gaten houdt.
    Land en Tuinbouworganisatie Noord pleit er bij de gemeente Anna Paulowna voor om op korte ter­mijn een monitoringsysteem op te zetten voor de kwaliteit van het oppervlaktewater in de boe­zem en rond het plangebied van de Kooijhaven. De monitoring moet in eerste in­stantie zorgen voor een goede nulmeting van het oppervlakte­water. Deze nulmeting is van groot belang vanuit het oogpunt van een mogelijke toename van de verzilting van het oppervlak­tewatersysteem door de aanleg van Kooyhaven. Vooral voor de kapitaalinten­sieve bloembollenteelt is een toe­name van de verzilting van het grond- en oppervlaktewater on­aanvaardbaar.

LTO Noord pleit daarom voor een goed systeem dat de kwaliteit van het opper­vlaktewater in de gaten houdt. Uit deze zogenoemde monito­ring moet blijken dat de verzil­ting van het grond- en opper­vlaktewater niet toeneemt door de aanleg van de Kooyhaven en het omringende bedrijventer­rein.

Daarnaast wil LTO-afdeling Breezand graag betrokken wor­den bij de uiteindelijke inrich­ting van de groenzone zodat de flora- en faunadruk op het agra­risch productiegebied minimaal is.

De voorgestelde inrichting van de groenzone met veel bo­men en water zal volgens de agrariërs onder andere leiden tot een toename van de luisdruk en schade als gevolg van (water)vo­gels en hazen. Dat is voor LTO Noord absoluut onaanvaard­baar, waarschuwen de leden al­vast.

Bron: NHD