Crossplek Groetpolder krijgt zegen college

• zaterdag 25 augustus 2007
  • Categorie:
  • 25 augustus 2007 - Noordkop  -  Bezwaren over gevreesde ge­luidsoverlast zullen er ongetwij­feld komen

Mits ze aan een reeks voorwaarden voldoen, kunnen motorcrossers uit de Noordkop straks terecht op een tijdelijke locatie in de noordwestelijke hoek van de Groetpolder.

Burgemeester en wethouders van Niedorp hebben ja gezegd op een principeverzoek van de Noord-Hollandse Motors portfe­deratie (NMF) om hier een cros­sterrein te realiseren. Het gaat om tijdelijke locatie, waar de crossers terechtkunnen totdat een permanent crossterrein is ge­realiseerd. Dat permanente ter­rein moet komen in de Wierin­germeer. Die gemeente zoekt momenteel nog naar een ge­schikte plek. Totdat het zo ver is, zouden omliggende gemeenten hun best doen om een tijdelijke locatie voor de crossers te vinden. „Het gaat vooral om leden van de Niedorper Motorclub. Die moe­ten we een plek gunnen binnen de gemeente", vindt wethouder Jan Piet Beers (ruimtelijke orde­ning).

B en W van Niedorp denken nu een geschikte tijdelijke loca­tie te hebben gevonden in de Groetpolder, in de hoek van de Groetpolderweg en de Zeesluisweg. Door een tijdelijke vrijstel­ling – maximaal vijf jaar – te ver­lenen op basis van een artikel 17-procedure kan vrij baan worden gemaakt voor de crossers.

Voorwaarden
    Dat wil zeggen, als ze aan een flink lijstje van voorwaĆ”rden vol­doen. Er mag niet meer dan acht uur per week worden gecrosst. Voordat een crossterrein ontwik­keld kan worden moeten initia­tiefnemer NMF diverse onder­zoeken laten uitvoeren. Daarbij gaat het om de stedenbouwkun­dige inpasbaarheid, de aanwezi­ge natuurwaarden in het gebied, de luchtkwaliteit, eventuele cul­tuurhistorische en archeologi­sche waarden. Tot slot is milieuhygiĆ«nisch onderzoek nodig, moet er een analyse worden ge­maakt van het risico op te clai­men planschade door belang­hebbenden en zal de NMF een milieuvergunning moeten in­dienen.

Op deze manier zijn er volgens het college voldoende waarbor­gen om overlast te voorkomen. Voorzitter Piet Idema van de NMF is ’heel voorzichtig opti­mistisch’ na het antwoord van het college. „Maar we hebben nog een hele procedure te gaan. Dit is nog niet meer dan een ’ja’ van burgemeester en wethou­ders op ons principeverzoek."

Bezwaren over gevreesde ge­luidsoverlast zullen er ongetwij­feld komen, weet Idema al op voorhand. „Maar de Wet op de geluidshinder geeft aan of die gegrond zullen zijn. En wij kun­nen voldoen aan de normen die in de wet worden gesteld. Door dempers te gebruiken en eventu­ele maatregelen als een geluids­wal of beplanting."

Bron: NHD