’Crossbaan wordt in achterkamer beslist’

• vrijdag 23 februari 2007
  • Categorie:
  • 23 februari 2007 - Noordkop  -  ’Deze manier van politiek bedrijven is van een hoog onde­mocratisch gehalte. En het is niet meer van deze tijd.’

De dorpsraad, de bewoners van Aartswoud en ook de politiek in Opmeer weten het zeker. De beslissing van buurge­meente Wieringermeer over de crossbaan wordt in een achterka­mertje beslist. Wethouder Jan van den Bos van Wieringermeer spreekt dat tegen.

Deze week hield de dorpsraad van Aartswoud een vergadering en toen moest de voorzitter van de dorpsraad, Koen Jansen, het antwoord op de vraag naar de stand van zaken aan de zaal schuldig blijven. „Wij zijn ver­schillende keren naar de raads­vergadering in de Wieringer­meer geweest om onze belangen te behartigen. En telkens bleek het onderwerp crossbaan ’achter gesloten deuren’ te worden be­handeld.

De toehoorders werden er niet geruster op toen enkele aanwezi­ge leden van Provinciale Staten die ’achterkamertjespolitiek’ nog eens bevestigden. Leden van provinciale staten (PvdA, CDA en VVD) waren op uitnodiging van de dorpsraad reeds in Aarts­woud. Om te bekijken waar de gemeente Wieringermeer een motorcrossterrein wil aanleg­gen. Namelijk tegen het stiltege­bied van het dorpje aan. Ook zij moesten toegeven niet of nauwe­lijks op de hoogte te zijn van de gang van zaken in de Wieringer­meer. CDA-statenlid Johan Bruins Slot: „Ook wij weten niet precies wat er in de Wieringer­meer gaande is."

Ook burgemeester Gert Jan Nijpels van Opmeer stak zijn me­ning over de houding van de ’bu­ren’ niet onder stoelen of ban­ken: „Deze manier van politiek bedrijven is van een hoog onde­mocratisch gehalte. En het is niet meer van deze tijd. Het gaat om de kwaliteit van de argumenten. Niet om geschreeuw en gekon­kel. Wij wachten nu op het mo­ment dat Wieringermeer aan zet komt. Dan zal Opmeer op demo­cratische wijze reageren."

Volgens Van den Bos gaat het inderdaad om de argumenten. „We hebben achter gesloten deu­ren gesproken met bedrijven die willen deelnemen in een actie­sportcentrum. Dat gaat om zake­lijke belangen. Maar voor de rest gebeurt alles straks in de open­baarheid."

De wethouder stelt dat een haalbaarheidsonderzoek straks alle argumenten voor en tegen moet uitwijzen. „En de besluit­vorming gaat dan pas gebeuren. Wij zullen alle belanghebbenden daarover in een vroegtijdig stadi­um op de hoogte brengen, zodat de democratie zijn werk kan doen."

Bron: NHD