Wethouder komt belofte aan Doolaard niet na

• woensdag 2 maart 2005
  • Categorie:
  •  2 maart 2005 - Anna Paulowna  -  Punt is dat VVD wethouder Steenbergen meer beloofd heeft dan hij waarmaakt.

Doordat wethouder S. Steenbergen allerlei beloften heeft gedaan die hij vervolgens niet nakwam, verkeert kunstenaar K. Doolaard in grote problemen. Dat is de conclusie die stichting JAS moet trekken na uitvoerig onderzoek.

Zoals bekend, vestigde de kunstenaar zich vorig jaar op een voormalig bollenbedrijf aan de Middenweg. Sindsdien steggelen de kunstenaar en de gemeente over wat er wél en wat er niet mag in dit pand. Aangezien stichting JAS altijd benieuwd is waarom de gemeente toch zoveel steggelt met haar burgers, ging zij op bezoek bij de kunstenaar. In een 2 uur durend gesprek kregen de voorzitter en de adviseur van JAS te horen wat de familie Doolaard zoal heeft meegemaakt sinds zij interesse toonde voor de aankoop van het pand aan de Middenweg.

Doolaard vertelde uitgebreid hoe de onderhandelingen met de gemeente verliepen. Hij deed dit aan de hand van een door hem bijgehouden dagboek. De Van Lierop Adviesgroep uit Breezand regelde de verkoop van het pand. Naar het zich laat aanzien maakte Van Lierop daarbij geen duidelijke afspraken met de gemeente. Het pand dat Doolaard aankocht heeft een agrarische bestemming. Om er een kunstenaarsbedrijf te vestigen, moest deze bestemming worden gewijzigd. Dat is nog niet gebeurd. Wel heeft Doolaard inmiddels een atelier en kunsthandel gevestigd in het pand dat nog steeds een agrarische bestemming heeft.

Inmiddels begint een en ander spaak te lopen aan de Middenweg. Doolaard vroeg een evenementen-vergunning aan voor het houden van een liefdadigheidsconcert, maar deze vergunning werd geweigerd door ambtenaar mevrouw mr A. de Vegt-Ortelee. Mevrouw De Vegt, die in het verleden in Schagen raadslid was voor de VVD, heeft van het college het mandaat gekregen om in dit soort zaken te beslissen. De baten van het concert, dat van mevrouw De Vegt niet gehouden mocht worden, zouden ten goede zijn gekomen aan het Rode Kruis.

Vanuit het principe ‘hoor en wederhoor’ vroeg JAS daags na het gesprek met Doolaard op het gemeentehuis een gesprek aan. Aan de ambtenarij maakte JAS duidelijk dat de gemeente alle gedane toezeggingen aan Doolaard gestand moet doen in de ruimste zin van het woord. JAS bracht in herinnering dat het college van de Polder groot voorstander was van de komst van Doolaard naar de Polder. In een aantal publicaties lieten de wethouders S. Steenbergen (VVD) en L. Franken (CDA) er geen misverstand over bestaan dat zij de komst van kunstenaar Doolaard een enorme verrijking vonden voor de gemeente. De kunstenaar zelf overlegde een bedrijfsplan aan het college waarin hij duidelijk aantoonde wat er allemaal in het pand zou gaan gebeuren. Volgens VVD- wethouder Steenbergen was dat allemaal geen enkel probleem, zo vertelt Doolaard. Steenbergen heeft Doolaard vele toezeggingen gedaan, maar maakte daar tot nu toe niets van waar.
    In goed vertrouwen op de toezeggingen van Steenbergen, de wethouder van de gemeente Anna Paulowna, kocht Doolaard vervolgens het pand aan de Middenweg. Nu hij het pand heeft gekocht, heeft Doolaard het gevoel dat de politieke steun voor zijn kunstenaarsbedrijf aan het afbrokkelen is. En dan vooral bij de VVD.
    JAS heeft de ambtelijke toezegging gehad dat de benodigde verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten op zeer korte termijn zal worden aangevraagd. JAS heeft bij de gemeente nogmaals, net als in zijn bedenkingen, gepleit voor een zo ruim mogelijke bestemming voor Doolaard. JAS wil dat de 82-jarige kunstenaar op een correcte wijze zijn bedrijf kan uitoefenen. Dat is hem beloofd door wethouder Steenbergen, en JAS vindt dat Steenbergen die belofte moet waarmaken. Sinds Doolaard aan de Middenweg neerstreek, legt de gemeente hem constant onder de loep. Tegen alle beloften en toezeggingen in. JAS vindt dat het college zo niet mag omspringen met burgers. Bovendien kost al dat zogenaamde ‘handhaven’ enorm veel ambtelijke tijd, en dus geld. Daar wordt niemand beter van.

Punt is dat VVD wethouder Steenbergen meer beloofd heeft dan hij waarmaakt. JAS gaat ervan uit dat de verklaring van geen bezwaar binnenkort door Gedeputeerde Staten zal worden afgegeven. Anders zal JAS binnenkort zelf naar Haarlem gaan voor een gesprek met de betreffende gedeputeerde. JAS vindt dat het college moet ophouden met het gesol met Doolaard. Een college dat eerst toejuicht dat een kunstenaar naar de Polder komt, en vervolgens diezelfde kunstenaar in zijn creativiteit beknot, is geen knip voor de neus waard. Aan loze beloften heeft niemand gebrek. En aan wethouders die loze beloften doen al helemaal niet.
    JAS roept wethouder Steenbergen en diens collega wethouder Franken op snel iets te doen aan de miserabele positie waarin Doolaard zich door hun toedoen in bevindt. Kom op, wethouders! Belofte maakt schuld: of zijn jullie dat vergeten sinds jullie op het wethouderspluche zitten?

Het pand van Doolaard

Belofte maakt schuld: weet u dat nog, wethouder Steenbergen?

Bron: redactie JAS