KAVB wil niet meer betalen voor BOB

• zaterdag 26 maart 2005
  •  Anna Paulowna - Binnen de bollensector bestond al langer onvrede over de belangenbehartiging door BOB.
    26-3-2005

De leden van de Koninklijke Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur (KAVB) Noordelijk Zandgebied zullen niet meer bijdragen aan de kosten van het Bureau onderzoek Bloembollen (BOB). Dit is afgelopen donderdag op de ledenvergadering besloten. BOB gaat zich nu bezinnen op andere financieringsmogelijkheden.
    Binnen de bollensector bestond al langer onvrede over de belangenbehartiging door BOB. Bij een aantal kwekers leefde het gevoel dat de activiteiten van KAVB en BOB te veel hand in hand liepen, waardoor de toegevoegde waarde van het bureau als onvoldoende werd ervaren. Voorzitter Hans Wessels hier over: ‘Onze leden vinden dat er in vijf jaar te weinig resultaat is geboekt. BOB heeft bijvoorbeeld zwaar ingezet op de Pietershof, maar daar is nog steeds niets van terechtgekomen. Dat blijft maar boven de markt hangen.’

Theo Meskers van BOB is niet van plan dat bureau nu op te heffen. ‘De beslissing van de KAVB viel laat in de avond. Daarna was er weinig tijd voor overleg over de mogelijkheden tot voortzetting. We zullen ons nu moeten bezinnen op andere financieringsmogelijkheden. De bijdrage van de KAVB is, afgezien van een aantal projectsubsidies, onze enige inkomstenbron. We zullen op korte termijn overleggen over de mogelijkheden tot voortzetting van de activiteiten.’

NHD