'Reddingsplan Bloementuin is helemaal klaar'

• donderdag 13 januari 2005
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna - In een persbericht van de provincie staat dat de rol van Coöperatie Westpolder, opdrachtgever van het project, zal worden beëindigd.
    13-1-2005

‘We hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Als iedereen zijn afspraken nakomt, redden we het met Hollands Bloementuin. We zijn er helemaal klaar voor.’ Initiatiefnemer Dirk van den Berg is optimistisch gestemd nu het provinciebestuur heeft voorgesteld om een extra bedrag van € 2,6 miljoen voor het project beschikbaar te stellen.

‘We moeten nu als de sodemieter aan de gang’, vindt Van den Berg. Hij wil liever vandaag dan morgen verder aan de slag met het project, dat twee jaar stillag. ‘De telers zijn nu verantwoordelijk.

In 2008 moet alles klaar zijn. Ik ben blij dat de infrastructuur zal worden verzorgd door de gemeente en het hoogheemraadschap.’ De gemeente Anna Paulowna gaat aan de gang met de aanleg van het fietspad. Hollands Noorderkwartier wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van de waterberging, de controle van de waterkwaliteit en de rietveldenzuivering, ook wel bekend als de helofytenfilters.

In een persbericht van de provincie staat dat de rol van Coöperatie Westpolder, opdrachtgever van het project, zal worden beëindigd. Van den Berg: ‘Dat is ook altijd de bedoeling geweest. De coöperatie was er voor de aanzet tot het totale plan. Als die rechtspersoon niet meer functioneel is, zetten we er een streep onder.’

Schulden

Maar er blijken nog flink wat schulden in de coöperatie te zitten. ‘Wat mij betreft is dat geen probleem. Iedereen denkt dat er de laatste jaren niets is gebeurd, maar we zijn achter de schermen flink aan de gang geweest. We hebben een oplossing.’

Of en wanneer het beoogde servicecentrum en de voorzieningen voor dagrecreatie worden gerealiseerd, is niet aan de coöperatie, aldus Van den Berg: ‘Dat is afhankelijk van politieke keuzes. Daar ga ik niet over.’

Lange tijd hing rond de Coöperatie Westpolder de geur van fraude. Die periode lijkt nu beëindigd. ‘We hebben nooit iets te verbergen gehad. Alle beschuldigingen waren nergens op gestoeld’, aldus de initiatiefnemer van het plan.

Wethouder S. Steenbergen reageert eensluidend. ‘Ik hoop dat Provinciale Staten er nu volledig van overtuigd is dat de aantijgingen ongegrond waren en dat dit een extra motivatie is om het pilotproject te steunen.’

De wethouder denkt dat de gemeente nog wel iets meer voor Hollands Bloementuin moet doen dan enkel het aanleggen van een fietspad. ‘Ik heb de politieke wil om de wijziging van het bestemmingsplan mee te nemen in de herziening voor het buitengebied.’

NHD