Gemeenten willen zeker samen doorgaan met milieudienst

• donderdag 29 april 2004
  • 29 april 2004 - Zijpe  -  De gemeenten Schagen, Anna Paulowna, Nieuwe Niedorp en Zijpe willen zeker doorgaan met het opzetten van een eigen milieudienst.

„Deze vier willen eigenlijk hoe dan ook een slag maken", verzekerde wehouder B. Blonk van Zijpe dinsdagavond tijdens de raadsvergadering. Blonk voegde daar aan toe, dat ook de gemeente Den Helder in beeld is om mee te doen aan deze samenwerking. Den Helder heeft reeds een milieudienst.
    Blonk: „Den Helder heeft als voorwaarde gesteld dat de dienst voor de gemeentelijke samenwerking in Den Helder gevestigd moet worden. Voor ons is een onderzoek daarnaar net zo serieus als een onderzoek naar de mogelijkheden voor samengaan van de andere vier. Eind mei willen we daarover een rapportage hebben en dan moet er duidelijkheid komen."

Hij herinnerde er aan dat de aanvankelijke opzet voor een brede regionale milieudienst het niet heeft gehaald. „Dat zou aanvankelijk een wat vrijblijvende samenwerking zijn, maar dat ging niet zo goed", aldus Blonk. Daarom is op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Daar is in eerste instantie de samenwerking tussen de vier gemeenten uit ontstaan. „En ondertussen zijn we er goed mee bezig. Het gaat erom dat we basiskwaliteit kunnen leveren en minder kwetsbaar zijn. Het onderzoek gaat om de organisatie en om juridische en personele aspecten."

Petten

Ook de handhaving, het toezicht, speelt mee. Zijpe moet veel tijd en energie steken in handhaving op het OLP: de Onderzoeks Locatie Petten (terrein van het ECN met onder andere de reactor en bedrijven waar hoogwaardig materiaal met radioactieve straling wordt geproduceerd). Dat gaat ten koste van veel andere zaken in de gemeente. Als het aan CDA’er H. Klaver ligt, wordt die hele locatie overgedragen aan het Rijk. Ook C. Oudhoff (PvdA) vindt dat de ministeries meer ondersteuning zouden moeten leveren. H. Kroger van de BKV stelde dat het college bij het jaarverslag het verzoek om steun van het ministerie had moeten toevoegen.

Burgemeester A. van Apeldoorn verzekerde de raad dat er overleg met de overheid komt: „Het ministerie heeft reeds een gesprek toegezegd. We moeten alleen de datum van de afspraak nog vastleggen."

Bron: NHD