Anna Paulowna heeft liever bollen dan nat bedrijventerrein

• vrijdag 5 juli 2002
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna loopt nog niet warm voor een nieuw 'nat bedrijventerrein' ten zuidoosten van de Kooybrug op haar grondgebied.

July 5, 2002 NHD

'Eersteklas' bloembollengrond inruilen voor 'milieubelastende industrie' stuit de Polderse wethouder S. Steenbergen tegen de borst. "Zijn Helderse collega N. Bais hoopt Anna Paulowna toch van de noodzaak van de haven te overtuigen. ,,Want die is in het belang van de hele regio. Ook de economie van Anna Paulowna krijgt er een impuls door.''

Kop en Munt, het economisch stimuleringsprogramma voor de Noordkop, presenteerde deze week een studie van adviesbureau Grontmij. Volgens de onderzoekers moet er ten zuidoosten van de Kooybrug aan het Noord-Hollands kanaal zo'n negentig hectare grond worden vrijgemaakt voor havengebonden activiteiten. Dit zou in totaal tussen de twee- en drieduizend arbeidsplaatsen kunnen opleveren.

Verbazing

Wethouder Steenbergen las de aanbevelingen met stijgende verbazing. ,,Ik krijg de indruk dat er conclusies getrokken worden over ons grondgebied, terwijl wij zelf helemaal buiten dit overleg zijn gebleven.'' Volgens de wethouder is er veel te weinig rekening gehouden met de agrarische belangen van zijn gemeente. ,,Op deze grond worden de duurste bollen van Europa gekweekt. Het is niet aannemelijk dat de boeren dit terrein op willen geven. Om zulke grond opnieuw aan te leggen is vijftien tot twintig jaar nodig.''

Zijn Helderse collega Bais erkent dat er een flinke lap bloembollengrond moet worden opgeofferd. ,,Maar daarvoor krijgt Anna Paulowna wel havengebonden activiteiten terug. Ik hoop dat ze in gaan zien dat zo'n bedrijventerrein ook goed zal zijn voor hun economische ontwikkeling. De monocultuur gericht op de bollen kan zo worden doorbroken.'' Bais benadrukt dat de nieuwe haven niet alleen Den Helder ten goede komt. ,,De hele regio profiteert hiervan, ook Anna Paulowna en wellicht Wieringen.''

Steenbergen ziet in de toekomstvisie van zijn gemeente, nog maar kort geleden vastgesteld door de gemeenteraad, een struikelblok. ,,Daarin staat de agrarische economie voorop. Ik denk wel drie keer na voor ik bollengrond inruil voor milieubelastende industrie. Maar we gaan dit plan natuurlijk niet eenvoudigweg blokkeren, praten is altijd mogelijk. De belangen zullen tegen elkaar moeten worden afgewogen.''