Ze zijn net een half jaar oud, maar de regels voor huisvesting arbeidsmigranten werken niet, zegt wethouder Hollands Kroon

• maandag 25 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • Er moet een ander beleid komen voor het huisvesten van arbeidsmigranten in Hollands Kroon. Dat vindt het college van burgemeester en wethouders. De huidige, net een half jaar geleden door de gemeenteraad vastgestelde regels, werken volgens het college niet.

In oktober vorig jaar stelde de gemeenteraad van Hollands Kroon vast dat er bij agrarische bedrijven veertig arbeidsmigranten mogen worden gehuisvest, mits kan worden aangetoond dat de boer die buitenlandse tijdelijke werknemers ook nodig heeft.
    Daarnaast werd het mogelijk om op bedrijventerreinen grootschalige hotels te bouwen, waar uitzendbureaus hun werknemers kunnen onderbrengen. En voor afwijkende gevallen werd besloten dat het college van burgemeester en wethouders die plannen stuk voor stuk aan de gemeenteraad zou voorleggen. Met deze ’artikel 6-procedure’ kon een initiatief dat volgens B en W wel geschikt was, maar niet aan de andere regels kon voldoen, mogelijk toch doorgang vinden.
    (Tekst loopt door onder foto)
    Het plan om op het bedrijventerrein Schelphorst 63 in Wieringerwerf een pension te maken liep spaak bij de Raad van State.
    © Archieffoto Cyclomedia

Aanpassingen

Maar een klein half jaar verder blijkt volgens het college dat de regels toch niet goed werken. Volgens wethouder Theo Meskers zijn er in oktober door de gemeenteraad te veel aanpassingen gedaan aan het toen door het college voorgestelde beleid. ,,Wat we toen voorstelden was een goed beleid waarmee de gebruikers tevreden waren en eventuele overlast tot een minimum zou kunnen worden beperkt. Daarvoor hadden we met verschillende stakeholders zoals telers en uitzendbureaus vooraf al veel overleg gevoerd. Maar verschillende belanghebbenden rond enkele toen al bekende locaties hebben de gemeenteraad in oktober op andere gedachten gebracht. En met die aanpassingen in het beleid kunnen we nu niet mee uit de voeten.’’

Onacceptabel

,,Het speelveld waarop we als gemeente moeten opereren is nu te klein geworden’’, gaat Meskers verder. ,,Dat zei ik tijdens die vergadering op 8 oktober al en dat blijkt nu ook. Grootschalige huisvesting alleen op bedrijventerreinen levert problemen op, bijvoorbeeld vanwege de milieucategorieën bij de omliggende bedrijven en kavels. Wat in de ogen van de gemeenteraad een goed idee is, vindt de provincie onacceptabel en wat voor de provincie wel kan, is voor de gemeenteraad weer een onacceptabel initiatief. En zo halen we het niet om de noodzakelijke arbeidsmigranten fatsoenlijk onderdak te kunnen bieden.’’
    (Tekst loopt door onder foto)
    Op Agriport staat wel een hotel voor tijdelijke werknemers.